به گزارش ایرنا، فاطمه رهبر روز سه شنبه درآیین تجلیل از سالمندان در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) قم، افزود: افراد بالای 60 سال سن را سالمند گویند و این قشر به اقتضای سن و شرایط جسمی، هزینه بیشتری نسبت به سایر اقشار دارند.
وی با تاکید بر این که قوانین کشوری و کمیته امداد در راستای حمایت از سالمندان است، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوانینی تصویب نماید تا شرایط زندگی سالمندان بهبود یابد.
وی با اشاره به کاهش زاد و ولد در کشور، بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید نموده اند، دولت ها باید فکری برای این مساله داشته باشند، وگرنه در چند سال آینده ایران جزو کشورهای سالمند محسوب می شود.
رهبر اضافه کرد: اشتغال، تحصیل، مسکن و ازدواج از جمله مواردی است که باید برای جوانان مهیا شود تا رشد و بالندگی کشور با مشکل مواجه نشود.
وی گفت: بیش از یک میلیون و 600 هزار خانوار در قالب سه میلون تَن در سراسر کشور مستمری بگیر کمیته امداد می باشند.
وی افزود: حدود 500 هزار خانوار با جمعیت یک میلیون تَن یک یا چند خدمت از کمیته امداد امداد دریافت می کنند و همچنین حدود یک میلیون تَن نیز از کمیته امداد خدمات موردی می گیرند.
معاون کمیته امداد کشور ادامه داد: درحال حاضر جمعیتی حدود پنج میلیون تَن از کمیته امداد خدمت می گیرند.
وی گفت: کمک معیشت افراد تحت پوشش کمیته امداد در سالجاری سه تا چهار برابر شده است و در حال حاضر خانواده پنج نفره حدود 6 میلیون و 900 هزار ریال مستمری دریافت می کند.
وی افزود: کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، کمک هزینه درمان تکمیلی، هزینه اجازه منزل، خرید منزل، ساخت و ودیعه مسکن از جمله تسهیلاتی است که به مددجویان پرداخت می شود.
رهبر اضافه کرد: تمام مددجویان بیمه حوادث هستند، مشاوره حقوقی، خانوادگی، قضایی و ارائه وام های کارگشایی، اشتغال، کمک هزینه جهیزیه و معافیت از سربازی در موارد خاص از دیگر خدماتی است که توسط کمیته امداد ارائه می شود.
وی با اشاره به محدودیت منابع کمیته امداد، گفت: کمیته امداد به تنهایی نمی تواند مشکلات قشر تحت پوشش را حل نماید و دستگاه های دیگر باید این نهاد را یاری نمایند و تا مشکلات به حداقل برسد.
رهبر همچنین با اشاره به احادیث مختلفی از امامان معصوم پیرامون جایگاه سالمندان، گفت: دین اسلام علاوه بر تاکید نسبت به احسان والدین، جایگاه مهمی نیز برای سالمندان در خانواده قائل است.
آیین تجلیل از سالمندان استان های البرز، اصفهان، مرکزی، تهران، سمنان و قم با حضور مسئولان کمیته امداد و استانداری در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه(س) آغاز و تا سه روز ادامه دارد، برنامه های مختلفی برای
سالمندان دعوت شده به این آیین در نظر گرفته شده است.

** مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم دراین آیین گفت: در استان قم 36 هزار تَن تحت پوشش این نهاد هستند که 14 هزار تَن آنان سالمندان بالای 60 سال می باشند.
اکبر میرشکار با بیان این که نباید فعالیت کمیته امداد باعث شود از توجه به سالمند غافل شویم، افزود: مددکاران کمیته امداد هر سه ماه یکبار برای سرکشی و مددکاری سالمندان و ارائه خدمات ویژه در حوزه درمان و نشاط و معیشت اقدام می کنند و برنامه ریزی های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعیت استان قم زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد، 15 هزار و 60 خانوار معادل 1.9 درصد جمعیت قم معیشت بگیر بوده و سایر خانوارها نیز از خدمات تک یا چند خدمتی امداد مثل درمان، فرهنگی و اشتغال بهره مند می شوند.
96 درصد از خانواده های زیر پوشش ساکن شهر و چهار درصد ساکن روستا هستند؛ تعداد خانواده های زن سرپرست خانوار 14 هزار و 106 خانوار، یک هزار و 824 یتیم، چهار هزار دانش آموز و 684 دانشجو زیر پوشش این نهاد هستند.
سال گذشته یک هزار و 270 میلیارد ریال برای 20 هزار و 703 خانواده زیر پوشش کمیته امداد در قم هزینه شده است که از این مبلغ، 900 میلیارد ریال کمک بلاعوض از جمله مستمری و 370 میلیارد ریال نیز تسهیلات قرض الحسنه بوده است.
بیش از 11 هزار سالمند و بیش از 2 هزار بیمار صعب العلاج، خاص و زمین گیر زیر پوشش کمیته امداد قم قرار دارند.
میزان درآمد سال 96 این نهاد 382 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 95، 21 درصد رشد داشته است.
طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، 99 هزار و 454 سالمند در قم زندگی می کنند.
اول اکتبر هر سال، روز جهانی سالمند نام دارد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.