به گزارش ایرنا، مهدی متقیان روز شنبه در گردهمایی دهیاران و شوراهای اسلامی بخش مرکزی قم در فرمانداری این شهر با اشاره به این که آنچه امروز در حال آسیب رساندن به ما است جنگ روانی دشمن می باشد، افزود: برخی القائات شبکه های اجتماعی موجب حرض و ولع در بازار برای خرید کالاهای مختلف شده است.
وی ادامه داد: اگر فضای روانی موجود در بازار به خوبی مدیریت شود می توان از این مشکلات به خوبی عبور کرد.
وی در ادامه، مردمی کردن پدافند غیرعامل را ضرورت امروز جامعه دانست و بیان کرد: مردمی کردن پدافند غیرعامل به معنای آشنایی مردم به تهدیدات نرم و اقدام های متقابل در برابر این تهدیدات است.
وی پدافند غیرعامل را موضوعی حساس، مهم و جدید در دنیا دانست و گفت: بسیاری از خسارت هایی که امروز بر ما تحمیل می شود ناشی از نداشتن علم روز در حوزه های بهداشتی، امنیتی و زیرساختی است و ارتقای دانش در این زمینه می تواند موجب کاهش آسیب ها شود.
متقیان، پایه تهدید در پدافند غیرعامل را انسان دانست و گفت: انسان به عنوان موجودی هوشمند همواره تهدیدات خود را به روز، پیچیده و در ابعاد مختلف تغییر می دهد به گونه ای که امروزه گستره وسیعی از جنگ های غیرعامل نیمه سخت و نرم را در ابعاد مختلف در دستور کار دارد.
مدیرکل پدافند غیرعامل قم با اشاره به برخی تهدیدات زیستی در استان ادامه داد: یکی از دلایل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته که موجب تلف شدن هشت میلیون قطعه مرغ در این استان شد، کشف دیرهنگام این بیماری به دلیل ضعف استان در آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری طیور بود.
متقیان ادامه داد: سال گذشته برای تشخیص بیماری باید نمونه ها به استان های دیگر ارسال می شد که این امر زمان را برای کنترل بیماری از برنامه ریزان و مسئولان استان گرفت.
وی افزود: به دلیل وجود مرغداری های متعدد و تولید هفت درصد کل مرغ کشور در این استان، تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص بیماری طیور به قم در حال انتقال است که با راه اندازی این آزمایشگاه ها به زودی بخش مهمی از نیازهای آزمایشگاهی استان در تشخیص سریع بیماری طیور برطرف می شود.
متقیان ادامه داد: واکسن مورد نیاز دام های سنگین در استان ها توزیع و وضعیت کود مرغی ساماندهی می شود و با راه اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری طیور به سطح بالایی از اطمینان بخشی در رابطه با جلوگیری از تکرار شیوع گسترده بیماری دام و طیور در این استان دست پیدا خواهیم کرد.
حدود 600 واحد مرغداری در استان قم فعال است که از این تعداد 311 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قطعه و 174 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هشت میلیون و 700 هزار قطعه است.

** فروش و اجاره زمین و مسکن به اتباع خارجی فاقد هویت ممنوع است
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم نیز در این جلسه، تعداد اتباع دارای کارت اقامت و یا گذرنامه ساکن در این استان را بیش از 80 هزار تن اعلام کرد و گفت: 60 هزار تن از اتباع خارجی ساکن در این استان دارای کارت اقامت و 20 هزار تن دارای گذرنامه هستند که کنترل و ساماندهی اتباع در قم از جمله اولویت های استان است.
مهدی رمضان پناهی افزود: در برخی روستاهای استان، اتباع غیرمجازی وجود دارند که فاقد هویت و مدرک اقامتی هستند که این افراد می توانند مشکل امنیتی ایجاد کنند و طبق قانون نباید به این افراد زمین، مسکن و یا واحدهای صنعتی و تولیدی واگذار و یا اجاره داده شود.
وی ادامه داد: این دستورالعمل به تمام اصناف و اتحادیه های استان ابلاغ شده و تا کنون برخوردی نشده است ولی اگر مشکلی ایجاد شود علاوه بر دستگیری تبعه غیرمجاز، با واگذار کننده زمین و مسکن به این افراد نیز برخورد می شود.
وی بیان کرد: اتباع خارجی دارای کارت اقامت می توانند از خدمات بیمه سلامت بهره مند شوند، ضمن این که هشت هزار تن از این اتباع به دلیل ناتوانی مالی به صورت رایگان بیمه می شوند.

** کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند اقدام جهادی است
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز با بیان این که کاهش آسیب های اجتماعی در استان نیازمند اقدام جهادی است گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی باید تمام ظرفیت های استان پای کار آمده و همه مردم، خانواده ها، دستگاه های اجرایی و سیاست گذاران وظایف خود را در قبال آسیب های اجتماعی انجام دهند.
عطاء الدین قاسمی؛ رصد، پایش و ساماندهی مسائل فرهنگی و اجتماعی را مهمترین ماموریت های دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قم برشمرد و افزود: دبیرخانه ویژه ای در وزارت کشور در این زمینه ایجاد شده است.
وی با تاکید بر این که استفاده از ظرفیت های مردمی مهمترین عامل برای مقابله با آسیب های اجتماعی است ادامه داد: با توجه به بسترهای قانونی ایجاد تشکل های مردم نهاد، لازم است که مسئولان دهیاری ها نسبت به تسهیل در تاسیس تشکل های مردم نهاد با جوانان فعال و علاقه مند همراهی لازم را داشته باشند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، رعایت حقوق شهروندی در اداره ها را تکلیفی قانونی و شرعی برشمرد و گفت: تمام نهادهای عمومی برای خدمت به مردم ایجاد شده است و وظیفه دستگاه های اجرایی تکریم مردم و رعایت حقوق شهروندان است که این امر در دولت تدبیر و امید مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

** کشف 4700 کیلوگرم مواد مخدر در قم
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم نیز در این جلسه با اشاره به حجم کشفیات در این استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، چهار هزار و 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف کرده است.
ابوالفضل شریفی با بیان این که اقدام ها و هزینه های سنگینی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور صورت گرفته است ادامه داد: باید تمام نهادهای اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در این زمینه وارد میدان شوند.
وی با تاکید بر نقش خانواده ها در کاهش آسیب های اجتماعی افزود: بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه در اعتیاد دارد که ریشه کنی این موضوع بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در کشور را مرتفع می کند.

** سرانه ورزشی بخش ها چهار برابر شهر قم است
مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نیز در این جلسه، سرانه فضای ورزشی بخش های قم نسبت به شهر قم را بسیار مطلوب دانست و گفت: در حالی که سرانه فضاهای ورزشی در شهر قم از 40 سانتی متر مربع در سه سال گذشته به 50 سانتی متر مربع در حال حاضر رسیده، ولی خوشبختانه در بخش ها و روستاهای قم این سرانه ورزشی به 2 متر مربع رسیده است.
حسن عابدی با بیان این که سرانه فضای ورزشی بخش مرکزی قم، یک متر و 60 سانتی متر مربع است اظهار داشت: هشت طرح، چهار سالن و چهار زمین روباز ورزشی در این بخش در حال بهره برداری است.
وی با اشاره به وجود چهار هزار و 500 طرح ورزشی نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد ادامه داد: با وجود این که تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی به عنوان اولویت در دستور کار کشور است، تاکید دولت تامین نیازهای ورزشی روستاهاست که در این زمینه ساخت خانه های ورزشی روستایی در حال انجام است.
مدیرکل ورزش و جوانان قم، افزود: در بخش مرکزی، هفت خانه ورزش روستایی تکمیل و تجهیز شده و سه خانه ورزشی نیز در حال تکمیل است و در صورتی که مکان های بدون استفاده بخش ها و روستاها به این اداره کل واگذار شود آمادگی این را داریم که تا پایان سال این تعداد به 20 خانه ورزش روستایی افزایش یابد.
بخش مرکزی ، یکی از بخش‌های پنجگانه قم است. دو دهستان قمرود و قنوات و 122 روستا دراین بخش قرار دارد. بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت بخش مرکزی قم حدود 40 هزار تن می باشد.
7404 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.