به گزارش ایرنا؛ روز نهم محرم از ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) به نام نامی حضرت ابوالفضل عباس(ع) علمدار و سقای دشت کربلا نامگذاری شده است، روزی که مردم درسی از رشادت ها و وفاداری قمر بنی هاشم در مقابل برادرش حسین(ع) سید و سالار شهیدان می آموزد.
مردی که دلاورانه و همدوش با برادرش در واقعه کربلا حضور پیدا کرد و با ایثار و ولایت مداری، نامی به بزرگی تاریخ به جای گذاشت.
در تاریخ نقل شده است که روز تاسوعا روزی بود که آب را بر امام حسین(ع) بستند و با محاصره کردن امام و یارانش سعی کردند تا از پیوستن نیروها به اباعبدالله الحسین(ع) خودداری کنند.
در این روز بود که امام حسین(ع) توسط بردارش شب را برای عبادت و راز و نیاز با پروردگار از یزیدیان فرصت گرفت تا نجواهای عاشقانه با معبودش کند و برای رزمی مردانه در مقابل دشمن آمده شود.
علامه مجلسی در بحارالانوار الجامعه آورده است که امام صادق (ع) فرمود: «تاسوعا روزی است که حسین(ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمدند. ابن زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن همه سواران خوشحال شدند. آن روز، حسین(ع) و یاران او را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر برای او یاوری نخواهد آمد و عراقیان نیز او را پشتیبانی نخواهند کرد.»

** تاسوعا روز پیروزی در آزمون برادری است
حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی عضو خبرگان رهبری، تاسوعا را روز پیروزی در آزمون برادری عنوان کرد و گفت: تاسوعا روایتی از برادری، وفاداری و ماندن در کارزار بلاست، چراکه در چنین روزی است که می توان برادری و ماندن را اثبات کرد، تاسوعا یعنی کنار آب زانو بزنی و لب تشنه به شهادت برسی.
این استاد عالی حوزه خاطرنشان کرد: رویدادهای مهم تاسوعا هر یک درس معرفت و خداشناسی در خود دارد، معرفتی که در آن اخلاق و انسانیت معنا پیدا می کند.
وی گفت: تاسوعا یعنی آن تعداد افرادی که ماندند تردیدی از پیمودن مسیر تا شهادت ندارند و تعهد، پایداری و وفاداری خود را تا آخرین لحظه اثبات خواهند کرد.
واعظ موسوی تصریح کرد: در این روز سیدالشهداء و یارانش صحنه ای جانگداز در به شهادت رسیدن علمدار و سقای کربلا دیدند و ذره ای تردید و واهمه به دل خود راه ندادند.

** تاسوعا تعبیر ادب، وفا و ثابت قدمی است
استاد حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که تاسوعا تعبیر ادب و وفا و ثابت قدمی است گفت: حضرت ابوالفضل(ع) در این روز ولایت پذیری و تابعیت از امام عصر را نشان داد و مردانگی اش را اثبات کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی بیان کرد: حضرت عباس (ع) الگوی مردانگی، غیرت، شیفتگی و وفاداری است.
وی تصریح کرد: سردار فداکاری که تشنه رفت و با وجود عطش ایثار کرد و آب ننوشید تا شرمنده کودکان در خیمه نباشد.
وی گفت: عباس(ع) ستون خیمه ها و پشتوانه برادر بود و با رفتن او حسین(ع) و خاندان و یارانش تنها شدند.
وی عنوان کرد: ثابت قدمی و ماندن آزمون سختی است که حضرت عباس(ع) با پیمان برادری و وفاداری از این آزمون سربلند بیرون آمد.

** تاسوعا روز یادآور برادری و اتحاد است
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران نیز در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: تاسوعا روز یادآور برادری و اتحاد است، موضوعی که جامعه شیعه و مسلمان امروز در کارزار حوادث به آن نیاز دارند.
معصومه ظهیری گفت: دین خدا امروز نیز به یاوری و برادری نیاز دارد تا بتوان مسیر سعادت را پیمود و بستر را برای ظهور آماده کرد.
وی ادامه داد: تاسوعا یعنی عباس(ع) بودن و همه زندگی و هستی خود را پای اعتقاد و باور فدا کنی، بی آن که منتی داشته باشی و گلایه ای کنی.
وی خاطرنشان کرد: حضرت عباس(ع) در روز تاسوعا شرافت، هم پیمانی و وفاداری را تفسیر کرد و حادثه ای بزرگ رقم زد.
معاون حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: حضرت عباس (ع) ولایت مداری و تابعیت از ولایت را به اثبات رساند و نگذاشت حسین(ع) تنها بماند.
ظهیری گفت: آن چه به تاسوعای حسینی هویت و ارزش می بخشد وفاداری حضرت ابوالفضل و جانبازی در راه حق و قطعه قطعه شدن در پای برادری اش است، دلاوری های حضرت ابوالفضل(ع) در این روز درس های بزرگی از قهرمانی و مقاومت می دهد.
این ها بخشی از اهمیت روز تاسوعا است که در آن قمربنی هاشم همراه و همدم برادر در صحنه های جنگ حضور پیدا کرد و با لب های تشنه در فرات آب را به یاد کودکان تشنه لب ننوشید و مشکش را پر کرد. مشکی که کینه یزیدیان مانع از رسیدن آن به لب های خشکیده کودکان شد و سقای کربلا به شهادت رسید.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.