به گزارش ایرنا از دفتر آیت الله احمد مبلغی، وی روز سه شنبه در جمع گروهی از عزاداران حسینی درقم افزود: برای بشریت و نسل های امروز، دو خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا، حاوی و در بردارنده یک دنیا افکار است که باید ر حوزه ها و دانشگاه ها تدریس و روی آنها تمرکز جدی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خطبه های امام حسین (ع) در روز عاشورا سرشار از اندیشه های اخلاقی، اجتماعی، عرفانی و انقلابی است، گفت: البته نزدیک شدن به این منبع نیازمند اتخاذ روش درست و شیوه های علمی است.
وی تصریح کرد: استفاده از عاشورا به شکل محدود کار درستی نیست و باید حوزه و دانشگاه برای استخراج مکتب جامع الاطراف و عظیم حسینی، حساب ویژه ای باز کنند.
مبلغی بیان داشت: قیام حسینی برای همه بشریت می باشد و همه اسلام و قرآن در این قیام، انعکاس شفافی پیدا کرده است.
وی با اشاره به پیوند احساس و اندیشه در عاشورای حسینی گفت: عزاداری یک بستر و فضای احساسی مناسبی است که باید از طریق آن به اندیشه حسینی کانال بزنیم و دریای مواج اخلاق، اندیشه ها، آموزه ها و تعالیم حسینی را به جامعه، نسل ها و به همه ابعاد زندگی خود ارزانی بداریم.
مبلغی با اشاره به تجلی اخلاق در مکتب حسینی گفت: سخن گفتن در معرکه خشم و عداوت و دعوت به شنیدن موعظه، بیان وقایع و رفع سوء برداشت، دریدن پرده های جهل و مغلطه ها، رعایت انصاف درقول و عمل و ... از جلوه های مهم اخلاقی در خطبه های امام حسین (ع) در روز عاشوراست.
وی ادامه داد: امروزه که انقلاب اسلامی ایران فرصتی بسیار مهم را فراهم آورده، باید فکر و اندیشه های مکتب حسینی (ع) را به به جامعه ارائه کنیم و زیبایی های شگفت انگیز و سحرانگیز این مکتب را به جامعه ارزانی بداریم.
مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: عاشورای حسینی بزرگترین و گسترده ترین شرح بر قرآن است و چگونگی مدل دادن به اندیشه های اخلاقی و اجتماعی قرآن و تطبیق آن بر جامعه در این دو خطبه انعکاس یافته است.
وی ادامه داد: ولی افسوس، که ما از این سرچشمه اسلام و تجسم قرآن آنگونه که باید استفاده و بهره ای نمی بریم و گاهی تنها به عزاداری کردن اکتفا می کنیم، این در حالی که، عزاداری تنها بهانه ای برای کانال زدن به فکر و اندیشه حسینی است نه اینکه خود نقطه نهایی، اساسی و پایانی باشد.
مبلغی تصریح کرد: ویژگی عزاداری حسینی، این است که فضایی از احساس لطیف و عمیق و کم نظیر را فراهم می آورد تا ما به پیام هایی گوش دهیم که هیچ کس در هیچ مقطعی از تاریخ جز امام حسین (ع) نگفته است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اختلاف جناحی سم مهلک برای دین و جامعه ماست، گفت: اگر فضا به گونه ای باشد که شب و روز را با نگاه بدبینانه به طرف مقابل سپری کنیم، دین کارآمدی و قدرت خود را در جامعه از دست می دهد.
وی افزود: جناح بازی باعث ریشه دواندن اختلاف در جامعه است،متاسفانه گاه برخی به گونه ای رفتار می کنند که هر جا جناح بود ما هستیم و اگر جناح نبود حتی اگر دین هم بخواهد، نیستیم.
وی اظهار داشت: انسان خط باز، بی انصاف است و نه تنها به سمت رفع اختلاف نمی رود بلکه آتش آن را شعله ورتر خواهد کرد.
مبلغی گفت: امام حسین (ع) انقلاب خود را بر اساس نفی بی انصافی بنا کرده است، انصاف در صدر و بالاترین نقطه فضائل اخلاقی قرار دارد و در جامعه بی انصاف، فضائل استقرار پیدا نخواهد کرد.
وی ادامه داد: انصاف اختلاف ها را برطرف و انس و همگرایی را بین انسان ها و افراد جامعه برقرار می کند، بنابراین، امروز که ندای رهبر معظم انقلاب این است که باید دعواها را کنار بگذاریم همه جناح ها به آن لبیک بگویندو این نگاه اصیل اسلامی را بازسازی کنند.
7401/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.