محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس سیاست های دولت، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد طرح تغییر الگوی کشت را در سطح مناطق مختلف کشور به اجرا درآورد که در همین زمینه استان قم به عنوان نمونه کشوری انتخاب شد.
وی افزود: برای این کار با نظر کارشناسان، 2 دشت شریف آباد و ساوه انتخاب و مراحل اجرای طرح در آن ها آغاز شد که با عملیاتی شدن آن در دشت شریف آباد 50 میلیون مترمکعب و در دشت ساوه 40 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این کاهش حجم مصرف آب بدون کاستن از سطح زیرکشت محصول های زراعی صورت می گیرد و حتی می تواند ارزش افزوده اقتصادی فعالیت های کشاورزی در منطقه را نیز افزایش دهد.
طلایی با اشاره به این که سازمان جهاد کشاورزی قم بهترین کارشناسان خود را برای اجرای دقیق این طرح اختصاص داده است، گفت: انجام این طرح برای رسیدن به هدف های مورد نظر به اعتبارات ملی و استانی مناسبی نیاز دارد که باید در زمان معین در اختیار مجریان آن قرار گیرد.
وی بیان کرد: همچنین در اجرای این طرح ملی از نظر تمام کارشناسان کشور همچون استادان دانشگاه و نهادهای فعال در بخش کشاورزی، استفاده خواهد شد.
دشت شریف آباد و ساوه در بخش جعفریه استان قم قرار دارد، قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، سلفچگان، مرکزی، خلجستان و کهک است؛ جمعیت جعفریه بر اساس سرشماری سال ١٣٩٥ برابر با 9 هزار و 387 تن می باشد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.