به گزارش ایرنا، پیام جوادیان عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سالن اجتماعات این سازمان اظهار کرد: سرانه هر شهروند در زمینه فضای سبز در سال 94 حدود 72 هزار تومان بوده که این رقم امسال به 204 هزار تومان رسیده است.
وی درباره میزان فضای سبز شهر قم تا پایان مردادماه امسال گفت: در حال حاضر 22 میلیون و 224 هزار و 746 مترمربع فضای سبز در شهر قم در اختیار شهرداری داریم که شامل بوستان ها و... می شود.
وی افزود: مساحت فضای سبز شهری بوستان ها 5 میلیون و 92 هزار و 6 مترمربع است و کل فضای سبز جنگلی و کمربند سبز شهر 17 میلیون و 132 هزار و 740 مترمربع می باشد.
وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری قم گفت:سرانه فضای سبز شهر قم 18.5مترمربع به ازای هر شهروند است که سرانه جنگلی 14.26 مترمربع و سرانه شهری 4.23 مترمربع، سرانه بوستانی 2 میلیون و 780 هزار مترمربع و سرانه تفرجگاهی 2.31 مترمربع می باشد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: علاوه بر فضاهای سبز در اختیار شهرداری، فضاهای سبز دیگری مانند فضاهای سبز دانشگاه های قم و مفید در سطح شهر داریم.
جوادیان با بیان این که حدود 7 کلانشهر بالای یک میلیون تن جمعیت در کشور داریم، گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت موظف شده ایم که طرح تحقیقاتی جامع آب فضای سبز قم را شروع کنیم که در سال 95 با نظارت استانداری این کار آغاز شد.
وی با بیان این که برای اجرای این طرح بیش از 170 میلیارد تومان بودجه نیاز است، خاطرنشان کرد: 25 درصد این مبلغ باید توسط دولت پرداخت شود.
جوادیانوی درباره داشته های این سازمان در زمینه تامین آب گفت: کل آب چاه هایی که شهرداری در اختیار دارد، 544 لیتر در ثانیه است و آب شربی که در سال برای فضای سبز شهرداری استفاده می کنیم، 85.2 لیتر در ثانیه که معادل 2.3 میلیون مترمکعب است.
وی با بیان این که در برخی از بوستان ها که آب خام نداریم، از آب شرب استفاده می کنیم، تاکید کرد: سیاست شهرداری این است که آب شهری نباید در فضای سبز استفاده شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: جمع کل آبی که در فضاهای سبز شهر قم داریم 629.6 لیتر در ثانیه است، معادل 8.57 میلیون مترمکعب در سال می شود.
وی به حفر چاه آب با مجوز شرکت آب اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 50 درصد «کم آبیاری» در عرصه فضای سبز داریم؛ «کم آبیاری» یعنی فقر غذایی فضای سبز؛ یعنی برخی از عرصه ها را فقط در حد این که خشک نشوند، آبیاری داریم.
وی درباره پساب اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده، توانستیم 4.5 میلیون مترمکعب در سال برای بحث پساب تخصیص بگیریم.
جوادیان درباره وضعیت باغ های شهر قم نیز با بیان این که شناسنامه دار کردن باغات شهر از سال گذشته شروع شده است، گفت: در حال حاضر مساحت باغ های سبز موجود در محدوده شهر 49 هکتار و مساحت باغات سبز موجود در حریم شهر 277 هکتار است که در مجموع 326 هکتار می شود و 71 باغ به صورت فعال و سبز داریم.
وی بر حفظ باغ های موجود شهر تاکید و خاطرنشان کرد: الان با وجود کمبود آب، به باغ ها رایگان آب می دهیم و پلیس فضای سبز نیز به باغ ها برای حفظ آنان سر می زنند.
وی با بیان این که باید بودجه ای برای تملک باغات در نظر گرفته شود، گفت: برای حفظ باغات نیازمند عزم جدی و همگانی هستیم، اگر شهرداری بخواهد با کمترین قیمت باغ ها را خریداری کند، به یک هزار و 20 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
جوادیان همچنین به طرح های تحقیقاتی این سازمان اشاره کرد و گفت: طرح مناسب سازی پساب خام و خاکستری، طرح جامع کمربند سبز شهر قم، طرح جامع آب خام فضای سبز و طرح تحقیقاتی گونه های سازگار و مقاوم با اقلیم شهر قم را داریم که انجام شده و یا در حال انجام است.
وی بر کاشت گونه های سازگار و مقاوم با آب و هوای شهر قم تاکید و اظهار کرد: در حال حاضر گونه های گوناگون گیاهی را در حال بررسی و جایگزینی هستیم.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم همچنین بیان کرد: بیش از 80 گونه کاج داریم که برخی از این گونه ها بومی ایران قدیم هستند و درختی بسیار مقاوم است.
وی تاکید کرد: تنوع، مقاومت و بحث کم آب بَری درفضای سبز و استفاده از روش های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد.
وی کاهش و کیفیت آب، گرمای شدید، خشکی هوا، سرمای شدید زمستان و حجم بالای بازدیدکننده را از جمله محدودیت های فضای سبز شهر قم نام برد.
جوادیان به طرح کاشت و توسعه فضای سبز در حاشیه معابر اشاره و اظهار کرد: در این زمینه برنامه ریزی شده است تا شهری سبز و باطراوت داشته باشیم که در سال گذشته این امر را 85 کیلومتر توسعه دادیم و امسال نیز برای همین حدود برنامه ریزی انجام داده ایم.
وی همچنین به طرح استانداردسازی تاسیسات برق در بوستان ها اشاره کرد و افزود: 327 بوستان در شهر قم داریم که در 2 سال گذشته 16 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده و برای امسال نیز 4 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده است.
جوادیان به استانداردسازی و ایمنی آب نماها نیز اشاره کرد و گفت: حدود 60 درصد ایمن سازی آنان انجام شده است و تا سال 96 محوطه های بازی کودکان استانداردسازی شد و از اداره کل استاندارد نیز گواهی نامه دریافت کردیم.
وی ساخت آکواریوم، باغ پرندگان، باغ گیاه شناسی و گل های شهر قم، شهربازی و اجرای طرح های تفریحی در بوستان ها را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: اگر مجموعه گردشگری در شهر افزایش یابد در ماندگاری زائران موثر است و به اقتصاد شهر کمک می کند.
وی از واگذاری 15 ساله بوستان 2.5 هکتاری نجمه در خیابان شهیدان فاطمی به شهرداری خبر داد و گفت: در آن بوستان بانوان، شهربازی، زمین بازی روباز و یک ورزشگاه ساخته می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم بر آموزش شهروندی تاکید و اعلام کرد: دوره های آموزشی با مشارکت اداره کل فنی و حرفه ای انجام می شود که این دوره ها در 15 دوره درخصوص بام و دیوار سبز، گل و گیاه آپارتمانی می باشد که بیشتر برای بانوان خانه دار است که با مجوز رسمی از سوی این اداره کل صورت می گیرد.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.