به گزارش ایرنا، وی روز شنبه در «آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه» در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء قم، استعداد سنجی برای طلاب حوزه علمیه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هر طلبه ای دارای استعداد و توانمندی هایی است که باید این استعدادها شناسایی شده و بر اساس نیازهای جامعه مورد آموزش تخصصی قرار گیرد.
وی با بیان این که باید اخلاق و وضعیت جامعه منعکس کننده اخلاق انبیای الهی باشد اظهار داشت: اولویت حوزه علمیه باید علاوه بر آموزش، گسترش تهذیب نفس در جامعه باشد.
این مرجع تقلید با بیان این که برخی در قالب عرفان های کاذب به دنبال تحریف جامعه هستند اظهار داشت: وظیفه اساتید اخلاق حوزه علمیه به عنوان اساتید اخلاق جامعه این است که عرفان و اخلاق حقیقی را برای جوانان تبیین کرده و راه صحیح را به آنها نشان دهند.
آیت الله سبحانی همچنین با اشاره به این که طلبه هایی که در درس خارج شرکت می کنند باید معمم باشند گفت: این موضوع به عنوان یک الزام در حوزه مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه با بیان این که حفظ قرآن و تفسیر باید به عنوان یکی از اولویت های حوزه علمیه باشد تاکید کرد: طلاب باید از «حجت الاسلام» و عناوین حوزوی استفاده و از استفاده از عناوین دیگر مانند «دکتر» اجتناب کنند.
وی همچنین طلاب حوزه علمیه را به علم آموزی مستمر و روزانه سفارش کرد و گفت: باید طلاب حوزه علمیه از 24 ساعت روز، هشت ساعت را به مطالعه و کار علمی بپردازند، علامه طباطبایی از دوران جوانی هیچ شبی در مباه مبارک رمضان نخوابید و از فیوضات این ماه با کار علمی بهره برد که باید این موضوع الگوی طلاب باشد.
آیت الله سبحانی اظهار داشت: فایل صوتی و استفاده از بستر اینترنت برای استفاده از دروس حوزه برای شهرهایی که با مدارس علمیه فاصله دارد اشکالی ندارد ولی این موضوع به تنهایی جوابگوی نیاز طلاب نیست و باید طلاب با حضور در مجلس علما ونشستن پای درس اساتید حوزه بی واسطه با اساتید ارتباط داشته باشند.
وی در ادامه، حوزه علمیه قم را لنگرگاه اعتقادی ایران برای جلوگیری از انحرافات دینی دانست و اظهار داشت: حوزه علمیه ماه رجب سال آینده، یکصد ساله خواهد شد که این موضوع فرصتی برای بازگو کردن خدمات و عظمت این حوزه در طول تاریخ حیات خود است.
حوزه علمیه قم در ماه رجب سال 1340 هجری قمری تاسیس شده است.
این مرجع تقلید همچنین اظهار داشت: عالمان دینی مسئولیت تعلیم و تهذیب انسان ها را برعهده دارند، به همین دلیل اگر بخواهیم انسان کاملی را تربیت کنیم باید علاوه بر تفکر بر غرائض آن نیز توجه شود.
آیت الله سبحانی ادامه داد: در آموزش اخلاق باید علاوه بر آموزش تئوری، آموزش عملی اخلاق نیز با استفاده از اساتید برجسته مورد تاکید قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تفکر تکفیری را از جمله گرفتاری های امروز جهان اسلام دانست و ادامه داد: باید در حوزه شناخت وهابیت به عنوان یک بحث منظم و در قالب یک واحد درسی تدوین و اعتقادات وهابیت، ریشه های شکل گیری و نوع مواجهه با این اعتقادات آموزش داده شود.
در سال تحصیلی جدید 150 هزار تن از طلاب و روحانیان در 600 مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می شوند. تعداد طلاب جدید الورود به حوزه های علمیه، پنج هزار تن است.
در این آیین که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید، تنی چند از مدیران، اساتید و طلاب حوزه علمیه نیز حضور داشتند.
رونمایی از نرم افزار تقریرات حوزه های علمیه و 100 طرح تحولی حوزه، از دیگر بخش های این آیین بود.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.