به گزارش ایرنا ، حسن قبادی روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بیله سوار گفت: میزان بارش ها از مهر ماه سال 96 تا پایان تیرماه 97 روند کاهشی داشته و برنامه ریزی و مدیریت مصرف آب امری ضروری است.
وی از دستگاههای اجرایی خواست تا در راستای مدیریت بهینه منابع آبی تغییر الگوی کشت را در اولویت کاری خود قرار داده و کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات با نیاز آبی کم از جمله کلزا می کنند، مورد حمایت قرار گیرند.
قبادی بر تامین به موقع و ساماندهی آب کشت پاییزه کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در منطقه کمربند خشک و بیابانی قرار گرفته و بخش اعظم کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می‌دهد، استفاده بهینه از منابع آبی در راستای صیانت و حفاظت از منابع محدود آب و حفظ و نگهداری سرمایه ‌گذاری‌ های عظیم در بخش آب ضرورت دارد.
فرماندار بیله سوار خاطر نشان کرد: در صورت کشت محصول کلزا در اراضی بالادست و دیم هماهنگی‌ های لازم در صورت نیاز جهت تامین آبیاری تکمیلی به صورت تحت فشار با امور آب به عمل خواهد آمد.
او افزود: با توجه به شروع فصل کشت در منطقه و احتمال سوء استفاده و تخریب مراتع از سوی اشخاص به منظور جلوگیری از تخریب اراضی ملی، اداره منابع طبیعی شهرستان با تمام امکانات از منابع ملی و مراتع حفاظت کند.
در یک سال گذشته 296.4 میلی متر در بیله سوار ، 246.3 میلی متر در بخش جعفرآباد ، 226.8 میلی متر در دهستان شورگل و 234.2 میلی متر در انجیرلو بارندگی صورت گرفته است.
عملکرد بارش ها در این شهرستان نسبت به سال های گذشته روند کاهشی داشته و 99 میلی متر کاهش بارندگی در شهر بیله سوار ، 27 میلی متر در جعفرآباد و 13 میلی متر در انجیرلو کاهش بارندگی گزارش شده و در دهستان شورگل نیز 26 درصد بارندگی افزایش داشته است.
ظرفیت منابع آبی سد ارس در همین مدت 933.7 و خدا آفرین 241 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به تیرماه سال گذشته به ترتیب برای سد ارس 43 درصد افزایش و برای سد خدا آفرین 26 درصد کاهش داشته است.
بیله سوار در 165 کیلومتری شمال اردبیل واقع است.
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.