به گزارش ایرنا از شرکت آب منطقه ای اردبیل، منصور قهرمانی روز سه شنبه به وضعیت نامطلوب دشت مغان اشاره کرد و افزود: در صورت تداوم این وضعیت با فشار و سختی بیشتر در تامین منابع آب مورد نیاز شرب و کشاورزی رو به رو می شویم.
او اظهار داشت: در دشت مغان می توان با اجرا و تکمیل طرح های مدون قدمی بزرگی در صرفه جویی بهینه آب برداشته و از نعمت بزرگ الهی به نحو احسن استفاده کرد.
مسئولان استان اردبیل خبرهای خوشی درباره وضعیت آب در اردبیل ندارند، آنها از تنش آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف، بازیابی و تقویت سفره های زیرزمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحران جدی تبدیل شود.
هم اکنون هشت شهر از 25 شهر استان اردبیل با تنش آبی مواجه اند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر، لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار تنش آبی هستند و برخی از آنها در تامین کافی آب شرب مشکلاتی دارند.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی را که آب آنها با تانکر تامین می شود 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب ازسوی شهروندان، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.