به گزارش ایرنا ، محمد رحیم نیازی روز یکشنبه در اردبیل با اشاره به اینکه این استان قطب تولید سیب زمینی کشور است، افزود: با ایجاد سایت کشت تولید بذر سیب زمینی بهره برداران خواهند توانست با کشت محصولات بعمل آمده از این سایت های تکثیر بذر ، میزان عملکرد این محصول در واحد سطح و کیفیت تولید آن را افزایش دهند.
وی اظهار داشت: تاکنون ارقام پرمحصولی از سیب زمینی معرفی شده و کارشناسان زیادی در خصوص افزایش کیفی و کمی این محصول در مراکز تحقیقاتی کار می کنند و امیدواریم با عملیات به زراعی و مبارزه با آفات و امراض این محصول در سال های آینده محصولی بمراتب مطمئن تر و سالم تر روانه بازار مصرف کنیم.
رحیم نیازی همچنین با اشاره به مشکل آب کشاورزی در کشور گفت: در زمان حاضر مدیریت بهینه در مصرف آب با استفاده از پیشرفته ترین روش های آبیاری ضروری تر شده تا با حداقل آب مصرفی بیشترین میزان محصول در واحد سطح تولید شود.
وی یکی از کشورهای هدف صادرات سیب زمینی ایران را عراق دانست و اظهار داشت: سیاست های نادرست این کشور موجب شده صادر کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و تولید کنندگان منفعت چندانی از کشت این محصول نداشته باشند.
دبیر انجمن ملی سیب زمینی کاران کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای افزایش مصرف سیب زمینی در سبد اقتصاد خانوارها افزود: اگر رسانه ملی در برنامه های خانوادگی و در شبکه سلامت به این موضوع بپردارد میزان مصرف این ماده غذایی ارزشمند در کشور بالا رفته و بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به این محصول مرتفع خواهد شد.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.