به گزارش ایرنا ، حسن قبادی روز دوشنبه در جلسه کمیته تحقیق و واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین افزود: 13 تعاونی در حوزه پایاب این سد در راستای واگذاری اراضی به افراد قانونی به ثبت رسیده و تعداد تعاونی ها در این طرح نیز افزایش خواهد یافت.
او گفت: اعضای کارگروه تحقیق و واگذاری باید با جدیت کامل و در چارچوب قانون و دستورالعمل اقدامات لازم را در راستای نظام بهره برداری و تعیین و تکلیف محدوده پایاب سد خدا آفرین در شهرستان بیله سوار انجام دهند.
وی تشریح کرد: با بررسی کمیته تحقیق در بخش قشلاق دشت حدود 12 قشلاق مورد بررسی قرار گرفته و این روند بصورت منظم و مستمر تا تعیین و تکلیف تمام اراضی محدوده پایاب سد خدا آفرین در بیله سوار ادامه خواهد داشت.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه های جاری اراضی پایاب به بهره برداران قانونی و عرفی که واجد شرایط شناخته می شوند ، به مساحت های معین واگذار خواهد شد.
فرماندار بیله سوار همچنین گفت: عشایر و ساکنان در اراضی پایاب در اولویت هستند و شرایطی برای واگذاری به کشاورزان ، دامداران و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد در مناطق روستایی و عشایری منطقه اقدام به شایعه پراکنی و دادن اطلاعات نادرست به بهره برداران می کنند ، اظهار کرد: تامین حق و حقوق عشایر منطقه در واگذاری اراضی مدنظر بوده و زندگی این قشر با تکمیل این طرح متحول و توسعه خواهد یافت.
قبادی افزود: ریل تولید و تجارت منطقه با کشاورزی تکمیل و بهبود می یابد، این شهرستان جزو مناطقی است که بیش از 20نوع محصول استراتژیک در آن کشت می شود و اراضی پایاب سد خدا آفرین با تکمیل این قابلیت را دارد که محصولات صادرات محور و با ارزش افزوده صادراتی بالا در این محل کشت شود.
وی گفت: با راه اندازی سامانه های نوین آبیاری علاوه بر افزایش تولید محصول ، صرفه جویی 60درصدی در هر هکتار زمین زراعی منطقه حاصل می شود.
طرح بزرگ پایاب سد خدا آفرین با درخواست رییس جمهوری و تایید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی استان اردبیل از سال 92 اجرایی شده است.
با بهره برداری از این طرح 62 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه مغان در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان به آبی تبدیل می شود.
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.