رضا ناصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده بهینه از آب کشاورزی یک ضرورت انکار ناپذیر است که توجه همه جانبه به توسعه بخش کشاورزی، پرهیز از نگاه یک جانبه به کشاورزی به عنوان پر مصرف ترین بخش، توجه به تنوع اقلیم در مدیریت منابع آب، تدوین الگوی کشت با همکاری بهره برداران و محققان و تشویق کشاورزان به منظور استفاده از آبیاری نوین را می طلبد.
وی اظهار کرد: با توجه به حمایت جدی دولت، 85 درصد هزینه اجرای این سیستم های آبیاری از سوی دولت و 15 درصد بصورت آورده شخصی توسط کشاورزان تامین می شود.
وی سطح زیر کشت محصولات آبی در این شهرستان را 10 هزار هکتار و کل اراضی دیم را 38 هزار و 200 هکتار ذکر کرد که 200 هکتار تا سال 95 و 105 هکتار در سال 96 مجهز به سیستم های آبیاری نوین شد و 592 هکتار نیز در دست اجرا است.
او گفت: همچنین در پایاب سد صائین 68 هکتار ، میمند ، مزرعه ، یامچی علیا و خان قشلاقی 910 هکتار در حال مطالعه و در پایاب سد سرخاب سه هزارو 500 هکتار طرح آبیاری در مرحله انتخاب مشاور است.
او تشریح کرد: طرح کم آبیاری روستاهای کله سر، کمال آباد و جوراب در سطح یک هزار هکتار در حال تکمیل پرونده می باشد که با این روش میزان مصرف آب در هکتار از 1.2 به 0.7 لیتر در ثانیه کاهش و باعث افزایش 40 درصدی راندمان مصرف آب و افزایش 2 برابری محصول می شود.
در شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم ، جو ، علوفه ، یونجه ، شبدر ، خللر ، ماشک و سیب زمینی تولید می شود.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.