به گزارش ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز چهارشنبه در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان اردبیل افزود: با تکثیر تجاری و انبوه این بذور کشاورزان می توانند به راحتی به انواع ارقام پرمحصول زارعی دسترسی یافته ، تولید را در واحد سطح افزایش داده و میزان درآمد اقتصادی سالانه خانوار خود را ارتقا دهند.
وی گفت: در سال جاری 170 فقره طرح تحقیقاتی در زمینه های مختلف در این مرکز اجرا شده که بسیاری از این تحقیقات در ارتباط با مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی است.
وی اظهار کرد: این مرکز از سال 93 تاکنون تعداد 19 رقم بذر زراعی را اصلاح و به کشاورزان معرفی کرده که این ارقام علاوه بر برخورداری از عملکرد بالا در واحد سطح کمترین میزان آب بری را نیز دارا هستند.
کربلایی افزود: به دلیل مشکلات عدیده ای که در دهه های اخیر در محدودیت منابع آبی بوجود آمده مرکز تحقیقات کشاورزی استان توجه ویژه ای به اجرای طرح های متعدد در ارتباط با استفاده بهینه از منابع آبی کرده است.
او اظهار کرد: محدودیت منابع آب از یک طرف و ورود فاضلاب ها ، کودهای شیمیایی و آلاینده ها از طرف دیگر مشکلات عدیده ای را برای محیط زیست در این استان بوجود آورده و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را به عنوان یکی از چالش های مهم تبدیل کرده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.