به گزارش ایرنا،اصغر سلیمان زاده روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اردبیل با اشاره به اینکه تداوم کمبود منابع آبی و کاهش روان آب ها در این استان به وضعیت هشدار و بحرانی رسیده افزود: مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و شرب و افت سطح آب های زیرزمینی از عوامل اصلی این وضعیت است.
وی به اجرای 15 طرح تعادل بخشی وزارت نیرو در دشت های کم آب کشور از جمله دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: طرح داناب از جمله این طرح هاست که در قالب طرح اطلاع رسانی و آگاهی دهی در طرح های 15 گانه وزارت نیرو تعریف شده است.
سلیمان زاده اظهار کرد: بیش از 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و اگر با همت همگانی و تغییر الگوی کشت تنها 25 درصد مصارف این بخش صرفه جویی شود بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب استان حل خواهد شد.
وی راه اندازی آبیاری تحت فشار و بارانی و نصب کنتورهای هوشمند بر سر چاه های کشاورزی برای جلوگیری از اضافه برداشت ها را از دیگر راهکارهای وزارت نیرو برای کاستن از بحران آب دانست و افزود: در قالب تفاهم نامه با مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین برگزاری نشست های مختلف با ائمه جمعه استان و فرمانداری ها و بخشداری های استان نسبت به عواقب بد استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی و سطحی هشدار داده شده است.
وی ادامه داد: بهترین راهکار برای تامین آب آشامیدنی و نیز صنعت رو به توسعه اردبیل انتقال آب از حوزه قزل اوزن در جنوب استان است که خوشبختانه سهمی معادل 50 میلیون متر مکعب برای استان در وزارت نیرو تخصیص و نهایی شده و با انتقال آن به اردبیل آب این منطقه تا 30 سال آینده تامین شده و مشکلی در این زمینه نخواهد بود.
وی مهمترین ابزار عملیاتی شدن این طرح را استفاده از ظرفیت فایناس خارجی وداخلی ذکر کرد و گفت: استفاده از این ظرفیت پیش بینی شده و با توجه به تجربه موجود در این زمینه به عملیاتی شدن آن در کوتاه مدت امیدواریم.
مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه آب آشامیدنی اردبیل هم اکنون از سد یامچی تامین می شود، گفت: برای افزایش کیفیت آب آشامیدنی اردبیل احداث برج آبگیر،احداث چهار پمپ شناور و احداث شفت آب در سد یامچی درحال اجراست.
سلیمان زاده افزود: برای ارتقای کیفیت آب سد یامچی یک برج آبگیر ، چهار پمپ شناور و سه شفت اجرایی شده ویک شفت اصلی در دست اجراست که با تکمیل آن مشکل کیفی آب آشامیدنی اردبیل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد ضمن اینکه با تکمیل عملیات فاضلاب شهر نیر از سوی شرکت آب و فاضلاب استان این مشکل به طور کلی مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل صرفه جویی در مصرف آب را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر 36 میلیون متر مکعب آب از سد یامچی برداشت می شود که باید برای استفاده بهینه و جلوگیری از مصرف بی رویه آب بیشتر از این فرهنگ سازی شود.
وی همچنین اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل برای اینکه آب را به صورت بهینه و پایدار در اردبیل توزیع کند اقدام به زون بندی به طول 47 کیلومتر کرده که 30 کیلومتر آن آماده افتتاح است و زون بندی 17 کیلومتر دیگر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا می باشد.
سلیمان زاده با اشاره به طرح های آّبرسانی در شهرهای نمین و عنبران نیز گفت : عملیات لوله گذاری بطول 10 کیلومتر از سه راهی نمین تا عنبران انجام شده و یک خط انتقال دیگر هم قره چناغ بطوب 9 کیلومتر در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از تکمیل بسته آبرسانی خلخال خبر داد و گفت:برای تامین آب آشامیدنی این شهر پکیج کامل در بالادست خلخال در سد بفراجرد در دست اجراست و عملیات اجرایی خط انتقال آن شروع شده است.
سلیمان زاده با اشاره به احداث تصفیه خانه آب خلخال افزود: برای احداث این تصفیه خانه به روش بی او تی با پیمانکار قرارداد منعقد شده و با اجرا و تکمیل بسته عملیاتی آبرسانی خلخال آب آشامیدنی این شهر تا سال 1425 تامین خواهد شد.
وی در باره ارتقای تصفیه خانه آب مشگین شهرنیز گفت: ارتقای این تصفیه خانه در اولویت طرح های آبرسانی این شهر است و بر این اساس خط انتقال آن اجرا شده و یک خط انتقال دیگر هم از سد های سبلان ،احمد بیگلو ، اهل ایمان و خیاو چایی مد نظر است که در صورت اجرایی شدن آب آشامیدنی این شهر هم تا سال 1425 تامین خواهد شد.
طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در استان اردبیل برای چهارمین سال متوالی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه ‌ای در مدارس مقطع متوسطه استان اردبیل اجرا می‌ شود.
در طرح داناب با توجه به مشکلات آب در مناطق مختلف استان اردبیل 100 مدرسه به عنوان مدارس هدف انتخاب می ‌شود که در آن 100 دانش آموز به عنوان ناجیان آب برنامه ‌های ویژه ‌ای در زمینه آگاه سازی و اطلاع‌ رسانی در مورد بحران آب برگزار می‌ کنند.
7110 / 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.