به گزارش ایرنا ، علی نباتی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال افزود: در حال حاضر 63 نفر زندانی مربوط به پرونده های مواد مخدر در زندان خلخال 45 درصد از جمعیت کل زندان این شهرستان را تشکیل می دهند و در کنار این افراد 20 درصد از مجرمان و زندانیان پرونده های سرقت زندان خلخال نیز بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم با جرایم اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در ارتباط هستند.
وی از اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر از 15 اسفند در این شهرستان خبرداد و هدف از اجرای این طرح را جمع آوری معتادان متجاهر از شهر ، نگهداری آنها در مراکز بازآفرینی و ترک اعتیاد زیرپوشش بهزیستی خلخال و زمینه سازی برای کاهش جرایم سرقت در تعطیلات نوروزی ذکر کرد.
او با بیان اینکه 71 معتاد متجاهر در خلخال شناسایی شده اند و جمع آوری این تعداد از معتادان در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان قرار دارد گفت: با استمرار این طرح و ادامه جمع آوری معتادان متجاهر و هدایت آنها به مراکز ترک اعتیاد زمینه برای کاهش جرایم کیفری از جمله جرم سرقت در این شهرستان فراهم می شود.
وی اظهار کرد: در قوانین جاری کشور استفاده از مرخصی حق همه زندانیان بوده که این قانون شامل زندانیان مواد مخدر نیز می شود و در حالی که نمی توان از دادن مرخصی به زندانیان مواد مخدر زندان خلخال ممانعت کرد، استفاده از مرخصی توسط این افراد نیز عامل افزایش جرایم سرقت در جامعه است.
وی گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر راهکار مناسبی برای کاهش جرایم سرقت بویژه در تعطیلات نوروز که زمینه برای ارتکاب جرم سرقت بیشتر می شود بوده و انتظار می رود همه دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال به ویژه شهرداری به عنوان یک نهاد غیردولتی عمومی و خیرین شهرستان در اجرای درست این طرح و تامین هزینه های نگهداری معتادان جمع آوری شده در مراکز ترک اعتیاد معتادان زیرپوشش اداره بهزیستی همکاری لازم را با مجریان طرح داشته باشند.
دادستان خلخال همچنین با بیان اینکه راهکارهای گذشته از جمله حبس های چند ماه تا ابد و احکام اعدام در بحث مبارزه با مواد مخدر و ریشه کنی مواد افیونی از جامعه چندان کار ساز نبوده، اظهار کرد: بر اساس قوانین ماده 15 و 16 شورای مبارزه با مواد مخدر کشور که متاثر از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است دولت مکلف به ایجاد و راه اندازی مراکز و اردوگاه های بازپروری و ترک اعتیاد در مناطق مختلف کشور از جمله شهرستان محرومی همچون خلخال است که بیشتر معتادان بی بضاعت در هیچ شرایطی توان پرداخت هزینه ترک اعتیاد مراکز بازپروری بخش خصوصی را ندارند.
وی گفت: بر اساس قوانین جدید کشور استعمال مواد مخدر به تنهایی جرم محسوب نشده و نمی تواند عامل بازداشت مصرف کنندگان مواد مخدر شود، بنابراین ارائه راهکارهای جایگزین به جای حبس معتادان کارسازتر از روش های قبلی ناکارآمد می تواند در مقابله با اعتیاد بکار گرفته شود.
دادستان خلخال اظهار کرد: نتایج مربوط به عملکرد مراکز درمان سرپایی معتادان و یا مراکز بازپروری و ترک اعتیاد بخش خصوصی نیز بدلیل نگاه بخش خصوصی به درآمد مالی چندان رضایت بخش نیست.
فرماندار و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال نیز در این جلسه با بیان اینکه معتادان نقش اساسی در افزایش جرایم کیفری جامعه دارند، گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر طرح خوبی در کاهش جرایم کیفری در این شهرستان است.
فریدون بابایی افزود: انتظار می رود این طرح با استفاده از حداکثر ظرفیت و توان مسئولان دست اندرکار شهرستان و با همراهی خیرین و مردم بصورت درست اجرا شود.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.