به گزارش روز سه شنبه ایرنا از میراث فرهنگی و گردشگری اردبیل ، کریم حاجی زاده افزود: بوم گردی روستایی به عنوان یکی از قابلیت های برجسته گردشگری در سال های اخیر در این استان رونق گرفته است.
او گفت: اقلیم جغرافیایی ، طبیعت متنوع و آداب و رسوم غنی موجب شده تا روستاهای این استان در گروه جاذبه های قابل توجه گردشگری قرار بگیرند.
وی اظهار کرد: روستاهای کزج در خلخال ، اوماسلان در گرمی مغان ، آلوارس در سرعین و کورعباسلو در نیر در سال های اخیر رونق قابل توجهی در جذب گردشگران داشته و به یکی از مقاصد سفر تبدیل شده است.
حاجی زاده با ذکر مثالی به فعالیت تورگردان ها در روستای کزج اشاره و تاکید کرد: در این روستای هدف گردشگری، تولید صنایع دستی نیز بهبود یافته و حضور گردشگران توسعه روستا را به دنبال داشته است.
او تشریح کرد: روستاهای متعددی در این استان قابلیت جذب گردشگر را دارند که با حضور تورگردان ها می توان رونق گردشگری آن ها را شاهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین به فعالیت اکوکمپ درنا در مشگین شهر اشاره کرد و افزود: این مجموعه در مجاور روستای گردشگری موئیل ایجاد شده و زیرساخت های اقامتی و گردشگری در آن ایجاد شده است.
استان اردبیل با یک میلیون و 248 هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.
پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین و شهر چشمه های بهشتی از جاذبه های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
روستاهای هدف گردشگری به واسطه قابلیت هایی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارند به عنوان روستای هدف معرفی شده اند و از قابلیت های بومی ، محلی نیز برای توسعه روستا استفاده شده ، امروزه بسیاری از گردشگران متقاضی اقامت در اقامتگاه های بوم گردی و اکو کمپ ها هستند.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.