محمد حسنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط خشک و نیمه خشک و عدم بارش برف در فصل زمستان بنا به اظهار نظر کارشناسان حفظ نباتات منابع آلودگی که ویروسی و یا باکتریایی است به عنوان عوامل تهدید کننده و بروز امراض گیاهی خسارت هایی به محصول زراعی غلات وارد می کنند.
او گفت: با حضور کارشناسان این عوامل شناسایی شده و بموقع با آنها مبارزه می شود تا هم هزینه مبارزات و هم میزان خسارات وارده کاهش یابد.
وی اضافه کرد: در هر فصل زراعی اطلاعات زراعی و کلیدی درباره حاصلخیزی خاک و نهاده های دریافتی مزرعه در قالب یک 'فرم شناسنامه مزرعه' ثبت می شود و این اطلاعات در ترکیب با پایش منظم مزرعه، شناسایی و تشخیص دقیق مسائل و مشکلات و ثبت مشاهدات، یک برنامه موفق پایش مزرعه را تشکیل می دهند.
وی افزود: اطلاعات به دست آمده از پایش مزرعه در تعیین لزوم انجام اقدامات فوری و مناسب، حائز اهمیت است ، اطلاعات ثبت شده به عنوان مرجعی برای پرهیز از مسائل و مشکلات در سال زراعی بعدی نیز مفید خواهد بود.
حسنی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی با تعامل خوبی که با محققان ایستگاه تحقیقات اردبیل ایجاد کرده اند بطور منظم و دقیق و بصورت ماهانه ضمن بازدید مشترک و پایش تخصصی مزارع، بخصوص مزارع غلات شهرستان، اقدام به برگزاری جلسات فنی تخصصی می کنند.
او افزود: پایش پیوسته و منظم مزارع بسیار مهم است و از آنجاییکه تراکم بوته بهینه برای رسیدن به عملکردهای خوب نقش حیاتی دارد، در مدت یک تا 2 هفته بعد از سبز شدن ، مزرعه باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.