رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: همزمان با ایام‌الله دهه فجر 32 پروژه عمرانی و تولیدی سازمان جهاد کشاورزی در مناطق مختلف استان افتتاح شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، عدیل سروی در جلسه بهره‌برداری از چندین پروژه بخش کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از 45 میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف تکمیل و به بهره‌برداری رسید که 14 مورد از آنها در حوزه آب و خاک به ویژه سیستم نوین آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد گیلارلو به مساحت 40 هکتار و همچنین احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی به ظرفیت هزار تن و سه سردخانه استاندارد به ظرفیت 7 هزار تن است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این پروژه‌ها تعدادی از طرح‌های پرورش ماهی و همچنین تولید محصولات گلخانه‌ای در گرامی داشت ایام‌الله دهه فجر در شهرهای مختلف آماده افتتاح شده و به همین مناسبت 6 پروژه نیز به همت سازمان جهاد کشاورزی کلنگ‌زنی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با اشاره به مقایسه آمار توسعه چهار دهه اخیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دوران ستم‌شاهی، تصریح کرد: شاخص مهمی که قبل از انقلاب بانک جهانی اعلام کرد بحث رفاه در جامعه است که امروز شرایط مطلوبی را به شکل ملموس از نظر رفاه اجتماعی شاهد هستیم به طوری که قبل از انقلاب 46 درصد مردم ایران زیرخط فقر بودند که به رغم هشت سال جنگ تحمیلی و شرایط تحریم‌های اقتصادی بعد از 20 سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی این شاخص به کمتر از 30 درصد کاهش یافته است.
سروی به الگوی تغذیه‌ای در جامعه ایرانی اشاره کرد و افزود: 35 میلیون جمعیت قبل از انقلاب در این کشور بود که میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران براساس آمار سازمان خواربار جهانی 28 میلیون تن بود که سرانه هر ایرانی 820 گرم در دستیابی به موادغذایی بود.
وی گفت: امروز با جمعیت بیش از 75 میلیون نفر تولید محصولات کشاورزی ایران به 120 میلیون تن رسیده به طوری که سرانه هر فرد ایرانی به یک هزار و 600 گرم ارتقا یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شاخص سوءتغذیه را در ایران قبل از انقلاب 20 درصد و در شرایط کنونی پائین‌تر از چهار درصد اعلام و بیان کرد: در حال حاضر کشورمان در تولید اکثر محصولات متنوع کشاورزی به خوداتکایی رسیده است به طوری که قبل از انقلاب واردات گندم به کشور یک میلیون و 140 هزار تن بوده که امروز با تلاش همه دولتمردان و مدیران دلسوز ما در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به وضعیت خودکفایی رسیدیم.
سروی خاطرنشان کرد: در حالی که 1.9 درصد مساحت کشور را داریم اما از لحاظ تولید محصولات کشاورزی با رقم 4 میلیون و 500 هزار تن شرایط مطلوب‌تری را داریم به طوری که 3 میلیون و 800 هزار تن محصولات زراعی، 350 هزار تن محصولات باغی، 320 هزار تن محصولات دامی و 9 هزار تن انواع آبزیان در استان ارردبیل تولید می‌شود.
وی بیان کرد: استان اردبیل در تولید 13 محصول استراتژیک نظیر گندم، سیب‌زمینی، دانه‌های روغنی، محصولات باغی همچون هلو، شلیل و سیب و همچنین جوجه یک روزه و همچنین پرورش زنبور عسل جزو استان‌های ممتاز کشور محسوب می‌‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل جایگاه استان اردبیل را در تولید محصولات بذری یادآور شد و گفت: ما کل سورگوم ایران را تولید می‌کنیم و در تامین 80 درصد ذرت هیبریدی کشور و همچنین بذر غلات و دانه‌های روغنی نقش بسزایی را داریم.
سروی همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل را با یک شرکت فرانسوی در ارتباط با تولید کیفی بذور یادآور شد و افزود: در بخش آب و خاک بعد از پیرویز انقلاب اسلامی اتفاقات گسترده و تاثیرگذاری در کشور رخ داده است به طوری که احداث شبکه‌های اصلی و فرعی به میزان 116 هزار هکتار، بهسازی و ترمیم 2 هزار و 150 کانال آبیاری به همراه احداث سدهای معیشتی، بند انحرافی و استخرها به میزان 915 مورد در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.
وی عملیات اجرایی پایاب سد خدافرین را از محل صندوق توسعه ملی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در سفر سال 93 رئیس جمهور به استان اردبیل بزرگترین پروژه اقتصادی استان و آب و خاک شمالغرب کشور مصوب و زمینه اجرایی آن فراهم شده به طوری که 43 هزار هکتار از اراضی منطقه به سرعت زیر کشت محصولات آبی می‌رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه این پروژه در فازهای مختلف در حال اجراست به طوری که 800 هکتار به اهالی منطقه واگذار شده است، اظهار کرد: با هدف احقاق حق عشایر منطقه قرار است در واگذاری‌ها سهم آنها مورد توجه قرار گیرد تا زمینه رضایتمندی اهالی منطقه از اجرای این پروژه فراهم آید.
سروی نقش تاثیرگذار اجرای این پروژه را در بحث اشتغال و افزایش تولید یادآور شد و افزود: در فاز اول 706 هزار تن محصولات تولیدی استان افزوده شده و با اجرای کامل این پروژه یک میلیون و 400 هزار تن محصولات متنوع در مغان تولید و عرضه خواهد شد.
وی تصریح کرد: سد احمدبیگلو در مشگین‌شهر نیز که فاز اول آن 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان شهریور ماه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.
عضو شورای اداری استان اردبیل مهار آب‌های مرزی را به عنوان یک اولویت یادآور شد و بیان کرد: بخش کشاورزی عجین‌ترین بخش در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است چرا که ویژگی درون‌زا بودن و برون‌گرایی را می‌توان در این بخش به همراه تکیه بر توان داخلی مشاهده کرد.
سروی ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم را در پایداری تولید و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه یادآور شد و خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در قالب 6 برنامه توسعه حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه آب و خاک در سطح ملی و استانی انجام شده است.
وی بیان کرد: در مهار آب‌های مرزی با توجه به حمایت دولت و مجلس و در قالب برنامه ششم موضوع آبیاری مدرن و تحت فشار جزو اولویت‌ها قرار گرفته به طوری که دولت 85 درصد منابع را بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند و 15 درصد سهم کشاورزان نیز به شکل تسهیلات قابلیت پرداخت دارد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.