محمد حسنی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخابات صندوق خرد زنان روستایی در روستاهای رز و قشلاق چایی شهرستان نمین با موفقیت به پایان رسید و این طرح به حمایت بخش جهاد کشاورزی رونق بیشتری می گیرد.
وی یکی از اساسی ترین عوامل توسعه به ویژه توسعه روستایی را توانمندسازی و بهبود کارکرد زنان در مدیریت ، تصمیم گیری و اجرا در محیط خانواده و جامعه روستایی دانست و گفت: ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی زنان روستایی به عوامل تولید یکی از مراحل فرایند است.
وی گفت: هدف از تاسیس این صندوق ها توانمند سازی جامعه محل از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی زنان درقالب گروههای اعتباری و پس انداز است.
او از دیگر اهدافی که این صندوق دنبال می کند را ارتقای مهارت ها ی فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه های آموزشی و نیز تواناسازی زنان روستایی در انجام کارگروهی و افزایش در آمد خانوارهای کم درآمد از طریق پرداخت وام های کوچک برای انجام فعالیت های درآمد زا برای زنان روستایی ذکر کرد.
حسنی در خصوص نحوه فعالیت و خدمات رسانی این صندوق ها افزود: اعضای این صندوق ها را زنان روستایی تشکیل می دهند و اعضای هر صندوق به گروههای 5 تا 7 نفره تقسیم می شوند و حداکثر تعداد اعضای هر صندوق از 50 نفر فراتر نیست.
به گفته وی ، در ادامه این فرایند از طرف سازمان های دولتی مبلغی به عنوان سرمایه اولیه به این صندوق ها اهدا می شود و در تکمیل کار خدمات آموزشی اعم از آموزش های عمومی ، تخصصی و آموزش برای مدیریت صندوق ها از طرف مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان داده می شود.
برنامه های اعتبارات خرد از رهیافت های مهم فقر زدایی در دهه های اخیر است که با ایجاد و گسترش فعالیت های درآمدزا به ویژه برای زنان کم درآمد، توسعه جوامع محلی را تسهیل می کند. زادگاه این برنامه ها در کشورهای فقیر آسیایی همچون بنگلادش و هند بوده که به تدریج در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و صنعتی گسترش یافته است.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.