دکتر علی اکبر شکارچی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی ایدز در دانشگاه پیام نور خلخال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین اطلاعات تا پایان شهریور امسال تعداد مبتلایان به ویروس Hiv در کشورمان 36 هزار و 571 نفر اعلام شده که از این تعداد 83 درصد را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می دهند.
وی گفت: از مجموع آمار اعلام شده مربوط به مبتلایان به بیماری ایدز در کشور بیش از 64 درصد مربوط به استفاده از سرنگ آلوده توسط افراد معتاد و 20 درصد ابتلا نیز در نتیجه رابطه جنسی کنترل نشده می باشد.
وی با بیان اینکه کار کنترل بیماری ایدز در کشور سخت تر از سایر بیماری های عفونی دیگر است اظهار کرد: این بیماری در کشور سیر صعودی داشته و این امر موجب شده تا استفاده از راهکارهای پیشگیرانه و خود مراقبتی با ارائه برنامه های آگاهی دهی بیشتر به مردم در دستور کار وزارت بهداشت و دانشکده های علوم پزشکی قرار بگیرد.
دکتر زهرا هاشم پور ، مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز در این همایش گفت: تزریق مواد مخدر در بین معتادان و برقراری روابط جنسی محافظت نشده 2 بعد نگران کننده از گسترش این بیماری در کشور است.
او تشریح کرد: تجربه کسب شده از دیگر جوامع بشری دنیا حاکی از این است که موثرترین راهکار برای کنترل این بیماری اطلاع رسانی فراگیر ، جامع و مستمر بویژه از طریق جلب نظر مخاطبان نوجوان و جوان است.
بر اساس آمار 78 میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند ، در سال 2013 و در بررسی های جهانی مشخص شد که 38 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز کاهش یافته که در این میان 58 درصد کاهش ابتلا در بین کودکان و 35 درصد کاهش در مرگ و میر این بیماری بوده و همراه با این امر 40 درصد نیز موارد دسترسی به دارو افزایش یافته است.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.