به گزارش ایرنا ، حسین کربلایی خیاوی روز سه شنبه در بازدید از عملیات برداشت مزارع تکثیر بذر ارقام سویا افزود: برداشت مزارع تکثیر ارقام محصول سویا در سطح 77 هکتار از اراضی زراعی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آغاز شده و محصول تولیدی به مراکز خرید دانه‌های روغنی تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه بذرهای حاصله برای تامین هسته‌های اولیه نیازهای بذری استان و سایر مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس نتایج آزمایش ها و تحقیقات انجام گرفته به خاطر شرایط اکولوژیکی دشت مغان ارقام و ژنوتیپ هایی متوسط رس با دوره رشد چهار ماهه مناسب و سازگار آن منطقه می باشد.
وی با اشاره به جلوگیری از کشت ارقام دیررس در مراکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: از کشت و تولید ارقام دیررس به خاطر برداشت دیرهنگام، مواجهه زمان برداشت آن با بارش‌های پاییزی و مشکلات عملیات برداشت به علت رطوبت زیاد بذر و خاک که سبب افت کیفی و کمی عملکرد محصول می گردد، در استان جلوگیری می شود.
کربلایی خیاوی نقش سویا در ترویج الگوی کشت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: محصول سویا علاوه بر تامین روغن و پروتئین خوراکی از لگوم‌های بسیارمهم است که نقش زیادی در تثبیت ازت و افزودن نیتروژن به خاک دارد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه کاهش مصرف مواد و کودهای شیمیایی برای حفظ سلامتی جامعه و محیط ‌زیست و پایداری تولید از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است برای رسیدن به این هدف توسعه و ترویج سویا مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 90 درصد کشت محصول سویا در شهرستان های بیله‌سوار و پارس‌ آباد انجام می شود، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هر سال سطحی از اراضی زراعی خود در شمال استان را به منظور تکثیر هسته‌ های اولیه بذور ارقام مختلف دانه‌های روغنی مانند سویا، کلزا و کنجد اختصاص می‌دهد.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
6130/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.