رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل روز یکشنبه در آئین افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری گفت: رقم حیدی که متحمل به تنش خشکی آخر فصل می باشد مقاوم به سرما و کم آبی و بیماری های قارچی است.
حسین کربلایی خیاوی افزود: گندم این رقم از گندم از کیفیت نانوایی مطلوبی برخوردار است و برای کشت در مناطق سردسیری استان به صورت آبی بسیار ایده آل است و امیدواریم با توسعه کشت این رقم بتوانیم با آب کم گندمی با کیفیت ایده آل نانوایی در دسترس هموطنان قرار دهیم.
او اظهار کرد: دومین رقمی از گندم نیز که در این نمایشگاه رونمایی شد گندم رقم صائین می باشد که تحمل نسبی به تنش خشکی دارد و در مقابل ریزش دانه نیز مقاوم است که همین خصوصیت این رقم را قادر می کند تا با حداقل ریزشی که دارد عملکرد مطلوبی در واحد سطح داشته باشد.
وی گفت: این رقم مقاومت نسبی به بیماری ها دارد. تیپ رشد این محصول زمستانه است و عملکرد متوسط آن در هکتار سه تن می باشد.
به گفته او ، این رقم مناسب برای کشت در مناطق و دیم زارهای مناطق سردسیری استان است.
رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همچنین اظهار کرد: رقم جو جلگه نیز در این نمایشگاه رونمایی شد که مقاوم به خوابیدگی است که همین ویژگی باعث می شود تا هیچ مشکلی در برداشت این رقم از جو با دستگاه کمباین بوجود نیاید.
وی افزود: این رقم مقام به سرما بوده و آرایش دانه ها در سنبل به صورت 6 ردیفه است که به همین دلیل از عملکرد بالایی برخوددار است، این رقم برای کشت در مناطق سردسیر آبی استان بسیار مناسب است.
به گزارش ایرنا از روبط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، کربلایی خیاوی افزود: تحقیقات نقش موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رشد و بالندگی بخش کشاورزی بر عهده دارد و تمام محققان این مرکز در قالب انتقال یافته های تحقیقاتی و برگزاری دوره های متنوع آموزشی آخرین یافته های تحقیقاتی را در اختیار زارعان قرار می دهند.
تولید گندم استان اردبیل در سال زراعی 95 حدود 730 هزار تن بود که پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به 902 هزار تن برسد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.