رئیس موسسه تحقیقاتی گیاهان دارویی ابن سینای اردبیل گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی کامل و جامع در حوزه گیاهان دارویی جهت جلوگیری از اجرای طرح های تکراری، امری ضروری است. 
به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه اردبیل، شیوا اسبقیان در جلسه مرکز هدایت و حمایت از گیاهان دارویی که قبل از ظهر امروز برگزار شد، افزود: به منظور جلوگیری از موازی کاری ارگان ها و نهادهای مرتبط با گیاهان دارویی بایستی از  افراد متخصص برای اجرای امور استفاده و به صورت منسجم و هماهنگ فعالیت کرد. 
وی با اشاره به الزام مشخص نمودن جایگاه حقوقی این مرکز اظهار داشت: متاسفانه یکی از موانع ثبت شرکت های دانش بنیان، عدم ارائه مستندات و مدارک مورد نیاز است که به همین خاطر این شرکت ها موفق به کسب مجوز دانش بنیان شدن نشده و در نهایت استان اردبیل از سهم مزایای این بخش بی بهره می ماند. 
عضو هیئت مدیره انجمن گیاهان دارویی استان خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی پتانسیل های استان در حوزه گیاهان دارویی بایستی در اولین فرصت جلسه ای  با استاندار برگزار شود تا در اتخاذ برنامه های استانی به این حوزه مهم توجه ویژه شود. 
اسبقیان با بیان اینکه توجه به بازار فروش گیاهان دارویی، افزایش تولید و صادرات را به همراه خواهد داشت تصریح کرد: با رعایت و تدوین استانداردهای لازم در زمینه فروش گیاهان دارویی و محصولات فرآوری شده در این زمینه لازم است با اداره کل استاندارد استان هماهنگی های لازم انجام گیرد. 
در ادامه این نشست عضو شبکه پژوهش فن‌آوری گیاهان دارویی با بیان اینکه گیاهان دارویی استان بدون فرآوری به صورت خام فروخته می شود اظهار کرد: ورود افراد غیرمتخصص و عدم آگاهی به این عرصه باعث عدم بهره مندی استان از سود گیاهان دارویی بومی شده است. 
رسول نیکخواه بهرامی تصریح کرد: به دلیل وجود مشکلات در پروسه تولید گیاهان دارویی در کشور و بالا بودن هزینه  تولید، ایران در رقابت با کشورهای خارجی در بازار هدف  با مشکل مواجه است.   وی با اشاره به بحث پایش بومی در استان افزود: بایستی گونه هایی که توجیه اقتصادی دارند و بومی استان هستند، شناسایی شوند تا ظرفیت های ارزشمند استان در این حوزه  معرفی شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.