علی رضا یزدانی روز جمعه به ایرنا افزود: در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی طرح توسعه کشت چغندر قند در راستای خود اتکایی شکر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و این طرح با 2 هدف افزایش عملکرد در واحد سطح در ارتباط با چغندر قند بهاره و توسعه کشت چغندر قند پائیزه اجرا می شود.
وی یکی از اهداف اساسی دولت که در کشت بهاره چغندر قند دنبال می شود را این دانست که این زراعت به شیوه نوین آبیاری تحت فشار مدیریت شود و با کشت نشاء چغندر قند عملکرد قابل قبول با درصد بالای عیار قند بدست آید.
یزدانی گفت: استان اردبیل از شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت این محصول برخوردار است و یکی از برنامه های اساسی در این طرح این است که کشت این محصول را به صورت پائیزه در دشت مغان گسترش دهیم.
او بیان کرد: استفاده از روش آبیاری موسوم به 'تیب' می بایست در مزارع چغندرکاری استان نهادینه شود و چغندرکاران به منظور افزایش راندمان آبیاری به این روش مزارع خود را آبیاری کنند و تسهیلات ارزان قیمت بانکی با بهره کم در اختیار چغندرکاران قرار می گیرد تا با استفاده از این شیوه مزارع خود را آبیاری کنند ضمن اینکه دستگاههای نشاکار چغندر قند نیز در اختیار زارعان قرار می گیرد.
مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که از بخش خصوصی در تولید بذر چغندر قند نیز حمایت می شود و آماده و انتظاری که از بخش خصوصی و چغندرکاران داریم این است که اصول فنی را در کاشت ، داشت و برداشت رعایت کنند تا شاهد محصول تولیدی با عیار قند بالا و کیفیت قابل قبول در استان اردبیل باشیم.
امسال 700 هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت چغندر ریشه ای اختصاص یافته بود و پیش بینی می شود سه هزار و 500 تن محصول برداشت شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.