عدیل سروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی به رغم برخی موانع و مشکلات بازارهای جهانی و بین‌المللی در سایه تلاش دولت تدبیر و امید وضعیت مطلوبی داریم ب‌طوری‌که باهمت و تلاش اتاق مشترک ایران و آذربایجان و پیگیری‌های انجام‌شده صادرات بخش کشاورزی استان تقویت‌شده است.
وی به تولید 4.5 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: این میزان تولید ظرف 2 سال آینده به بیش از 7.5 میلیون تن خواهد رسید که ارزش‌افزوده‌ای بیش از چهار هزار میلیارد تومان رقم فعلی خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات باارزش افزوده بالا را یادآور شد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی توجه به کیفیت این محصولات است که به نظر می‌رسد در حال حاضر این کیفیت از متوسط جهانی پایین‌تر نیست.
سروی گفت: باید در کنار بسته‌بندی به راه‌اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجهی جدی شود چرا که در سایه راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نیستند زمینه صادراتشان را فراهم کنیم.
وی برند سازی محصولات را مطابق با استانداردهای جهانی عامل رونق تولید و اشتغال بیان کرد و گفت: در استان اردبیل 10 محصول کشاورزی در اولویت برند سازی قرار دارند که به‌زودی اسامی آنها را نظیر سیب‌زمینی و عسل اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توجه به تقویت پایانه‌های صادراتی و ترخیص سریع محصولات کشاورزی را با توجه به عمر کوتاه آنها یادآور شد و گفت: بازار جمهوری آذربایجان و روسیه بهترین بازار برای افزایش صادرات است.
سروی گفت: باید در کنار بسته‌بندی به راه‌اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجهی جدی شود چراکه در سایه راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نیستند زمینه صادرات شان را فراهم کرد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.