به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدحسن عاملی شامگاه چهارشنبه در اولین دوره همایش 'نقش صفویه در مکتب اهل بیت و مذهب تشیع در ایران اسلامی' در اردبیل افزود: صفویه کار بزرگی کرده و توانسته در تاریخ کاری کند که دنیا را تکان دهیم.
وی بیان کرد: ، شعارهای صفویه جهانی است و اگر سفره صفوی نبود اکنون مفاخر کمتری داشتیم.
او افزود: یکپارچگی کنونی کشور مدیون صفویه است چرا که شاه اسماعیل با احیای مکتب در کشور توانست یکپارچگی را در کشور احیا کند.
وی با تاکید بر لزوم حفاظت از مفاخر استان اظهار کرد: سالیان سال طول می کشد تا یک نخبه علمی در استان یا منطقه ای پرورش یابد که استان اردبیل توانسته در این زمینه در تاریخ کشور کم نظیر باشد.
وی با اشاره به انتخاب روز استان اردبیل در تقویم ملی کشور و ثبت آن از سال آینده در کشور گفت: ثبت این روز به نام اردبیل به دلیل یک ویژگی و تمایز آن با سایر استان های کشور است و این به دلیل زادگاه صفویه بودن این شهر است.
امام جمعه اردبیل افزود: انسان فطرتا وطن دوست است و مفاخر خود را دوست دارد و این موضوع نباید باعث شود که سایر نژادها و مناطق تحقیر شود.
آیت الله عاملی گفت: خداوند همه ملل و اقوام را با هم برابر و برادر آفریده و نباید زبان و مرزهای جغرافیایی باعث شود انسان ها نسبت به هم احساس بیگانگی داشته باشند.
او همچنین با اشاره به اعمال تحریم های جدید استکبار جهانی علیه ایران افزود: ملت ما می خواهد روی پای خود بایستد و این موضوع خواری در چشم دشمنان شده که می خواهند ملت ایران را در تنگنا قرار دهند.
وی گفت: بسیاری از حکومت ها در جهان با نام دموکراسی به صورت موروثی اداره می شود در عین حالی که در کشور ما همه چیز بر اساس انتخابات است.
به گزارش ایرنا ، در این همایش از تندیس مرحوم رضا سیدحسینی و شهید داور یسری در باغ موزه مفاخر اردبیل رونمایی شد.
همچنین سه عنوان کتاب با عنوان 'زندگی نامه داور یسری' تالیف احد بیوته ، ' از ارته ویل تا اردببل' اثر علیرضا شاه محمد
و نیز کتاب 'دولت و حکومت از دیدگاه محقق اردبیلی' اثر دکتر بهنام صحرانورد رونمایی شد.
در این همایش از تعدادی از مفاخر علمی اردبیل از جمله دکتر محمد زاهدی اصل ، مینو دبیری و دکتر داور شیخاوندی تجلیل شد.
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
3006/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.