اصغر سلیمان زاده روز چهارشنبه در نشستی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: با چاپ بنرها و بروشورهای متعدد و پخش آن در بین مردم اقدام موثری برای ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب انجام داده ایم.
وی با درخواست از امام جمعه اردبیل به پرداختن به مسائل صرفه جویی آب در خطبه های نماز جمعه تشریح کرد: نقش روحانیون و ائمه جماعات در روشنگری و انتقال مباحث مختلف به مردم نقشی بی بدیل و اساسی است که بحث صرفه جویی آب نیز از مباحث جدی و حیاتی است که باید به مردم ارائه شود.
او اظهار کرد: موضوع آب چالش اساسی استان می باشد که همگان باید بعنوان یک تکلیف در جهت اصلاح وضعیت موجود گام برداریم.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی آب منطقه ای اردبیل ، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل نیز در این نشست گفت: همواره بر موضوع صرفه جویی آب به عنوان امر تاکید شده قرآن و اسلام اصرار داشته ایم.
آیت الله سیدحسن عاملی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی وضعیت آب به مردم افزود: در مورد مصرف بهینه آب و مدیریت مصرف مطالبی را در خطبه های نماز جمعه ارائه خواهیم کرد.
در سال های اخیر سطح منابع آبی در استان اردبیل پایین آمده و دشت اردبیل نیز از سال ۱۳۵۰ تاکنون به طور متوسط ۱۱ متر پایین رفته و سالانه ۱۵ سانتیمتر سفره های زیرزمینی پایین می رود ، این دشت جز دشت های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش رود در آینده جزو دشت های ممنوعه بحرانی خواهد شد.
با وجود تلاش و اقدام های مختلف برای ساماندهی و بهبود وضعیت دشت اردبیل، هنوز در این زمینه نارسایی های وجود دارد و در صورت تداوم وضعیت موجود کارگروه خشکسالی باید فعال و برای مقابله با تنش احتمالی آب برنامه ریزی شود.
کارشناسان وجود چاه های غیر مجاز را در برداشت های بی رویه از آب دخیل می دانند و معتقدند 509 چاه غیر مجاز در استان اردبیل وجود دارد که اغلب آنها در حوزه بالها رود ودره رود مورد استفاده مردم است و برای جلوگیری از این معضل تلاش می شود.
همچنین در استان اردبیل بیش از پنج هزار و 504 حلقه چاه وجود دارد که چهار هزار و 684 حلقه از این چاه ‌ها دارای پروانه و 570 چاه هم بدون پروانه می باشد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.