یحیی آذرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با هدف تعدیل مصرف و کاهش عوارض زیست محیطی آفت کش های شیمیایی در راستای تولید محصولات سالم عملیات مبارزه بیولوژیکی با استفاده از عوامل مفید بیولوژیکی از جمله زنبورهای تریکوگراما و براکون در سه هزار هکتار از مزارع گوجه فرنگی و 200 هکتار از باغ های سیب استان آغاز شده است.
او پیش بینی کرد با ادامه عملیات در مزارع پنبه ، ذرت و سویا سطح کنترل بیولوژیکی استان از 18 هزار هکتار فراتر رود.
وی اظهار کرد: علاوه بر رهاسازی این عوامل در مزارع ، طرح مدیریت تلفیقی آفات با استفاده از روش ها و تجهیزات مبارزه بیولوژیکی شامل محلول پاشی با آفتکش بیولوژیک بی تی (BT) ، بکارگیری انواع تله و فرمون ها و کارت های زرد و آبی در محصولات زراعی و باغی برای کاهش مصرف آفت کش های شیمیایی ، تولید محصولات سالم ، همچنین حفاظت محیط زیست از آلودگی های ناشی از آفت کش های شیمیایی در منابع آبی و خاکی استان در حال اجرا می باشد.
11 واحد تولید عوامل بیولوژیکی (انسکتاریوم) فعال در استان اردبیل وجود دارد که توسط کارشناسان این مدیریت و واحد حفظ نباتات شهرستان های مربوطه ، نظارت ، هدایت و مدیریت می‌شوند.
مبارزه شیمیایی با آفات نباتی در مزارع زراعی و باغی از دیرباز، به عنوان یک روش معمول برای کاهش خسارت های آفات و کسب محصول بیشتر حائز اهمیت بوده است.
مناطق عمده تحت پوشش کنترل بیولوژیکی استان اردبیل شهرستان های پارس آباد و بیله سوار می باشد و با توجه به اقلیم خاص و تنوع محصولات زراعی و باغی و به تبع آن بالا بودن جمعیت عوامل خسارت زا در این شهرستان ها سالانه بالاترین سطح مبارزه شیمیایی علیه آفات در این مناطق انجام می شود.
با اجرای این روش مبارزه در منطقه ، سمپاشی هوایی با کنترل بیولوژیکی و مدیریت تلفیقی آفات جایگزین شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.