مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی طرح احیای تالاب نئور آغاز شد.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، محمد خداپرست با بیان این مطلب گفت: از سال 1384 و با مشاهده ماهی کاراس در تالاب نئور روند رشد ماهی قزل آلا با اختلال روبرو شد و در نهایت در سال 1389 عملا امکان رشد آن متوقف شد.
وی اضافه کرد:  احیای تالاب نئور در قالب قرارداد پژوهشی با عنوان 'مطالعات مدیریت جامع دریاچه نئور به منظور احیای و حفاظت پایدار تالاب' مابین اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در سال 1393 شروع و در سال 1394 مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
خداپرست گفت: بر اساس نتایج این مطالعه که برای حذف گونه مهاجم کاراس و احیای گونه میگوی گاماروس در تالاب انجام شد، ارائه راهکار ترکیبی از صید و حذف فیزیکی با تور دامی و مبارزه بیولوژیکی با استفاده از رهاسازی گونه اردک ماهی از اهم موارد پیشنهادی بود که مورد تاید قرار گرفت.
وی یادآور شد: در حال حاضر حذف فیزیکی گونه ماهی مهاجم کاراس با مشارکت و همکاری جوامع بومی و محلی با استفاده از تور دام آغاز شده و با توجه به تاکید پژوهشکده آبزی پروری و تایید سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبارزه بیولوژیکی با استفاده از گونه شکارچی اردک ماهی نیز بلافاصله آغاز خواهد شد.
خداپرست اضافه کرد: امیدواریم با آغاز عملیات اجرایی طرح احیای تالاب حفاظت شده نئور، جمعیت گونه مهاجم کاهش یافته و به تناسب آن جمعیت گونه بومی تالاب یعنی میگوی گاماروس در حد مطلوب افزایش یابد.
وی گفت: علاوه بر حذف فیزیکی مبارزه بیولوژیکی ، تدوین برنامه ساماندهی دام‌های موجود در حوزه آبریز تالاب، ممنوعیت ورود دام‌ها به حریم کیفی تالاب، اعمال مدیریت زمانی و مکانی چرای دام‌ها در حوضه آبریز و جلوگیری و کنترل ورود مواد مغذی (فسفر و ازت) به تالاب نیز از اولویت‌های برنامه احیای تالاب است.
تالاب حفاظت شده نئور به مساحت 420 هکتار در ارتفاع 2500 متری از سطح دریای آزاد در ارتفاعات باغرو و 40 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل واقع شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.