بهلول تکلوی روز سه شنبه افزود: این میزان در مقایسه با سال 94 افزایش حدود 10 برابری نشان می دهد.
وی گفت: با توجه به مزایای متعدد گاوهای دومنظوره و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی دامداران روستایی استان افزایش کمی و کیفی شیر و گوشت ، بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش هزینه های تولید ، طرح توسعه گاوهای دومنظوره با تاکید بر تلقیح اسپرم نژاد سیمنتال در این استان امسال نیز دنبال می شود.
وی از مهم ترین مزایای نژاد سیمنتال و آمیخته های آن در مقایسه با سایر نژادهای موجود از جمله هلشتاین را دومنظوره بودن یعنی شیری و گوشتی - طول عمر اقتصادی بالا - میزان باروری مناسب و مشکلات تولید مثلی پایین - بازگشت سریع به فحلی پس از زایمان و کاهش فاصله گوساله زایی - قابلیت مادری مناسب - تلفات پایین گوساله - مقاومت بالا در مقابل بیماری ها و اختلالات متابولیکی پس از زایمان - رشد مناسب و ضریب تبدیل پایین و بازده غذایی بسیار مطلوب و تولید گوشت بسیار با کیفیت ذکر کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او افزود: با اجرای چند برنامه تلویزیونی و رادیویی ، تشکیل کلاس های ترویجی - آموزشی و تلاش همکاران معاونت بهبود تولیدات دامی ، شناخت و مقبولیت این نژاد در استان بالا رفته و با تولد گوساله های آمیخته سیمنتال روز به روز بر استقبال دامداران افزوده می شود.
سیمنتال نژادی آرام ، کم‌ توقع و کم خوراک ، با هزینه‌های نگهداری پایین و تولید کمی و کیفی بالای شیر و گوشت بوده و به ‌عنوان نژادی مناسب و اقتصادی برای پرورش در مناطق مختلف کشور معرفی شده است.
استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود 2 مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.