به گزارش ایرنا از روابط عمومی آب منطقه ای اردبیل ، اصغر سلیمان زاده روز پنجشنبه اظهار کرد: دشت اردبیل بزرگترین دشت استان است که در سال های اخیر متاسفانه آب این دشت به دلیل برداشت های غیرمجاز و اضافی با افت شدید روبرو شده و در کنار آن کم شدن روان آب ها ضرورت احیای دشت اردبیل را با جبران کسری مخزن بیشتر نمایان کرده است.
وی با بیان اینکه 15 پروژه تعادل بخشی برای دشت های کشور از جمله دشت اردبیل تعریف شده تشریح کرد: بستن چاه های غیرمجاز از جمله این طرح هاست که ما امسال موفق شدیم 94 چاه غیرمجاز را مسدود کنیم و امیدواریم در نیمه اول سال آینده همه چاه های غیرمجاز را مسدود کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را از دیگر پروژه های تعادل بخشی اعلام کرد و افزود: به محض مصرف بیش از حد مجاز از چاه ها به صورت اتوماتیک برق کنتور چاهها قطع شده و دیگر امکان برداشت آب از این چاه ها وجود ندارد.
سلیمان زاده در ادامه به تعدیل پروانه های صادر شده و اصلاح میزان بهره برداری ها اشاره و بیان کرد: به افزایش راندمان آبیاری و استفاده از آبیاری های قطره ای و نوین بیشتر توجه می شود.
او افزود: 19 گروه گشت و کنترل برای نظارت و جلوگیری از تخلفات در حوزه فعالیت حفاظت و بهره برداری از منابع آبی در استان اردبیل فعال شده اند تا حفر چاه های جدید و بهره برداری های غیرمجاز به صفر برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه به ازای هر هکتار کشت سیب زمینی 15 هزار مترمکعب آب مصرف می شود تشریح کرد: ما با استفاده از سیستم نوین آبیاری قطره ای به راحتی می توانیم این میزان مصرف را به کمتر از سه هزار و 600 مترمکعب کاهش دهیم.
سلیمان زاده افزود: با اجرای این 15 برنامه تعادل بخشی ما به راحتی در دشت اردبیل می توانیم در یک زمان پنج ساله با جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفظ وضعیت موجود بعد از 20 سال به احیای دشت اردبیل امیدوار بود.
عضو شورای اداری اردبیل در ادامه سخنان خود به دو وظیفه خطیر شرکت آب منطقه ای در حوزه تامین آب شرب مردم و احداث سدها اشاره کرد و اظهار داشت: در بیشتر سدها تلاش می کنیم تا برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که بتوان شبکه های آبیاری اراضی این سدها را عملیاتی کرد.
سفره های زیرزمینی آب استان اردبیل بر اثر برداشت و استفاده های بی رویه در سال های قبل با 600 میلیون مترمکعب کمبود مواجه است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.