محمد حسنی روز پنجشنبه افزود: برای ساماندهی تولید و تامین بذر مورد نیاز منطقه اخیرا قدم های موثری برداشته شده و امسال در این شهرستان 35 هکتار از اراضی مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای تولید غده های بذری مادری و گواهی شده به زیرکشت رفت.
او گفت: سالانه پنج هزار هکتار از اراضی آبی این شهرستان به کشت زراعت سیب زمینی اختصاص می یابد که از این سطح بطور متوسط 185 هزار تن محصول سیب زمینی برداشت می شود.
او اظهار کرد: برغم تولید هسته اولیه بذر مورد نیاز سیب زمینی در داخل استان ضروری است به منظور تکثیر و تامین بذر مورد نیاز بهره برداران با رعایت فاصله ایزولاسیون این مهم یعنی تهیه بذر عملی شود.
وی یکی از عوامل مهم کاهش عملکرد در واحد سطح زراعت سیب زمینی را عدم دسترسی زارعان به بذر سالم و عاری از عوامل بیماری زا دانست و گفت: این در حالی است که شرایط لازم از جمله شرایط آب و هوایی ، دانش فنی و تخصص لازم کارشناسان و تکثیرکنندگان غده های بذری وجود دارد ولی عملا در این راستا موفقیت مورد انتظار محقق نشده است.
او اظهار کرد: استان اردبیل پرچمدار کشت بافت و تولید هسته اولیه بذر سیب زمینی کشور بوده و قبل از آن هم بخش مهمی از نیاز بذری استان ها را تامین می کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی گفت: بخش عمده ای از غده های به اصطلاح بذری توسط افراد سودجو به منطقه وارد می شود ، این غده ها معمولا به آفات و بیماری ها آلوده بوده و باعث آلودگی منطقه می شود.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.