از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۲ مورد مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در اورژانس‌ها و مراکز درمانی این استان ثبت شده است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۲ مورد مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در اورژانس‌ها و مراکز درمانی این استان ثبت شده است.

به گزارش جماران، جواد ابیش‌وند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمار گزش با مار و عقرب در سال گذشته در استان را ۳۰۵ مورد ذکر کرد و افزود: یک سوم این آمار مربوط به گزش با مار و دو سوم آن مربوط به گزش با عقرب است.

وی با بیان این که گزش‌ها معمولا در خارج از شهرها رخ می‌دهد به مردم توصیه کرد در طبیعت در صورت مشاهده مار یا عقرب به آن نزدیک نشده و آنرا تحریک نکنند و با طبیعت کاری نداشته باشند.

رئیس گروه مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده چنین حیواناتی در خانه مراتب را به آتش‌نشانی اطلاع داده و در صورت گزش توسط حیوان نیز با پرهیز از روش‌های سنتی حتما در اسرع وقت به اورژانس و مراکز درمانی استان مراجعه کنند.

ابیش‌وند به رایگان بودن هزینه سرم پادزهر مار و عقرب در مراکز درمانی این استان اشاره کرد و گفت: برغم قیمت جهانی بسیار بالای فرآورده‌های بیولوژیکی که در بیشتر منجر به تحمیل هزینه‌های میلیونی برای بیمار می‌شود ، این سرم به طور رایگان برای بیماران دچار مار و عقرب‌گزیدگی در استان اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پادزهر سموم مار و عقرب را به عنوان کالای اساسی مورد نیاز در تمام اورژانس‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام و اساسی‌ترین درمان استفاده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پادزهر (آنتی ونوم) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.