دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از شناسایی یک بیمار مبتلای قطعی تب کریمه کنگو در استان خبر داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از شناسایی یک بیمار مبتلای قطعی تب کریمه کنگو در استان خبر داد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، محمد جعفرزاده معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل 28 خرداد با بیان این مطلب اظهار کرد: تعداد بیماران محتمل تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو در استان اردبیل به ۳ مورد افزایش یافته که یکی از بیماران که چند روز قبل بستری شده بود، پس از تایید نهایی آزمایشگاهی، به‌عنوان بیمار قطعی تب کریمه کنگو مشخص و تحت درمان است.

به گفته وی تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اکثرا در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار گرفته و یا افرادی که توسط کنه گزش می‌شوند، مشاهده می‌گردد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، اضافه کرد: همچنین یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها با دست له شوند.

جعفرزاده با تاکید بر رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خاطرنشان کرد: خرید گوشت باید از قصابی‌های معتبر صورت گیرد و مردم استفاده از گوشت‌هایی که در کنار جاده‌ها کشتار و عرضه می‌شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کنند.

وی با اشاره به این‌که انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس CCHF در آن نمی‌شود، ادامه داد: گوشت‌های مشکوک باید به‌مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب به‌مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۸ درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت‌های تازه خودداری شود.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل عموم هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود در صورت بروز علایم اولیه سرما خوردگی شامل تب، لرز، آب‌ریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خون‌ریزی غیرعادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.