مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص گرفتاری به تب کریمه کنگو هشدار داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: اهالی استان باید از خوردن گوشت دام تازه ذبح شده خودداری کنند تا گرفتار بیماری «تب کریمه کنگو» نشوند.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، بهلول تکلوی 18 خرداد در جریان بازدید از کشتارگاه‌ صنعتی اردبیل اظهار کرد: «تب کریمه کنگو» که تب خونریزی‌دهنده خطرناک است، جز بیماری‌های مشترک دام و انسان است که اگر مراقبت نشود عوارض خطرناک و مرگ و میر را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما در قدم اول سعی کردیم تا سمپاشی مراکز نگهداری دام را به صورت سنتی و صنعتی انجام دهیم که از روستاییان نیز انتظار می‌رود دامداری‌های خود را از هرگونه آلودگی به «کنه» ضدعفونی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در گام بعدی نیز از هموطنان انتظار داریم از خرید گوشت کشتار شده کنار جاده و قصابی‌های غیرمجاز پرهیز کرده و در مصرف گوشت نیز توجه و دقت بیشتری را داشته باشند.

تکلوی افزود: مصرف لحظه‌ای و آنی گوشت بعد از ذبح بسیار خطرناک است و هموطنان باید 24 تا 48 ساعت نگهداری گوشت تازه ذبح شده را انجام دهند تا مواد خطرناک آن از بین رفته و شرایط مساعد برای فعالیت ویروس‌ها را شاهد نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: افراد نیز در صورت مشاهده علایم بیماری «تب کریمه کنگو» به ویژه علایم شبیه سرماخوردگی باید به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و بعد از نمونه‌برداری و نتایج آن تحت دارو و درمان رایگان قرار بگیرند.

تکلوی اضافه کرد: سعی ما بر این است تا سلامت هموطنان را به عنوان اولویت اصلی مورد رصد قرار دهیم که بازرسان دامپزشکی در بازدید و بازرسی از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی سعی می‌کنند از عرضه محصول آلوده جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد:‌آحاد جامعه باید از تماس با «کنه» و یا کشتن و له کردن آن پرهیز کنند چرا که امکان انتقال بیماری در سریعترین زمان وجود دارد و بهتر است مراقبت‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.