رضا شایقی روز دوشنبه اظهارداشت:‌ این جام و اشیای کشف ‌شده در سال ۹۷ مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت آثار کشف ‌شده پژوهش‌ها در این زمینه زمان‌بر بوده که لیست این آثار و اشیا به پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

شایقی بیان‌کرد: مجوز کاوش اضطراری این اشیا در سال ۹۷ از پژوهشکده باستان‌شناسی برای مدت یک ماه صادر شد که در این مدت عملیات کاوش در منطقه آغاز و اشیای تاریخی کشف شد.

او گفت: این اشیا اغلب آیینی، مذهبی و نظامی شامل جنگ‌افزارهای عصر آهن است و تا چند ماه آینده نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام خواهد شد.

رییس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز با اشاره به مراحل تحقیق از اشیای کشف شده در کاوش منطقه شال خلخال گفت: این اشیا با اولویت مرمت، حفاظت، تثبیت و مطالعه در مخزن موزه باستان‌شناسی در حال نگهداری است.

سیدروح‌الله محمدی افزود: این اشیا و آثار در مرحله مرمت و تحقیق بوده تا اطلاعات لازم در مورد قدمت آنها حاصل شود.

اشیای کشف شده در این منطقه که مهم‌ترین آنها جام نقره‌ای نفیس سه هزار ساله است، مربوط به دوره ماننایی بوده و پس از تحقیقات به موزه خلخال انتقال می‌یابد.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه خشتی کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه تاریخی اندبیل و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.
تاکنون ۴۳ مورد از آثار تاریخی و مناطق باستانی دارای آثار ارزشمند تاریخی خلخال در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.