بهبود علیزاده روز جمعه  در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش برف سنگین در این موقع از فصل بهار در حالی که بسیاری از درختان باغ‌های میوه در مناطق نیمه‌ گرمسیری و سردسیری خلخال ببار و گل نشسته، احتمال سرمازدگی شکوفه‌ها و سردرختی درختان میوه را افزایش داده است.

وی اظهارداشت: هشدار سطح نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان اردبیل و تاکید سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم هوشیاری کشاورزان و باغداران در روزهای گذشته به معنای آماده بودن مسوولان و عموم مردم برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرمای دیررس بهاره است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کاهش محسوس دمای هوا  از ۵  تا ۱۲ درجه  و رخداد یخبندان در ساعات شبانه و صبحگاهی و احتمال سرمازدگی محصولات باغی و زراعی بویژه در مناطق کوهپایه‌ای و سرمازدگی شکوفه‌ها در باغات و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها و احتمال اصابت صاعقه به احشام را دارد.

علیزاده با اشاره به بارش ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتری برف در برخی مناطق این شهرستان و افت ۹ درجه‌ای دمای هوا ،کشاورزان و باغداران را به آماده‌سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع و استفاده از بخاری باغی، کاه کلش و لاستیک فرسوده فراخواند.

او افزود: کشاورزان و دامداران برای تامین سوخت، کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها و مرغداری‌ و دامداری‌ها اقدام کنند تا از گزند سرما و خسارات ناشی از آن در امان باشند.

وی اظهارداشت: در باغات میوه ، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، همچنین ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، همچنین خودداری از انجام هرس درختان ،  آبیاری بموقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما ضروری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.