امین روشنی، اهل روستای قره‌درویش روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: وی توانسته با پوشش دادن فضای باغ خود به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع درختان شکوفه زده هلو و شلیل را از گزند برف و سرما نجات دهد.

وی افزود: برای اینکار حدود ۱۰۰ میلیون ریال هزینه کرده که با توجه راندمان محصول باغ عدد قابل توجهی نیست.

روشنی در مورد انگیزه خود که تاکنون در شهرستان مشگین‌شهر سابقه نداشته ،گفت: با توجه به نامگداری سال جدید به نام جهش تولید وی با  این اقدام خود سهم اندکی در افزایش تولید محصول سیب در منطقه داشت.

معاون باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی مشگین‌شهر نیز گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که درختان این باغ هیچ گونه خسارتی از بابت سرمازدگی متحمل نشده است.

حسن اصغری گفت: باغ‌های مجاور خسارتی در حدود ۸۰ درصد متحمل شده‌اند.

وی با تحسین این اقدام باغدار مشگین‌شهری اظهارداشت: پوشش فضای باغ یک روش پذیرفته شده علمی در دنیا است که در دیگر مناطق جهان بصورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی از آمادگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره جهت مکانیزه کردن پوشش باغ‌های این شهرستان خبر داد.

وی گفت در روش مکانیزه  از پایه‌های آهنی و پوشش‌های یو وی دار و شیشه مخصوص استفاده می‌شود. 

اصغری اظهارداشت: با پوشش سقف باغات شهرستان می‌توان آنها از دیگر حوادث و بلایای طبیعی همچون تگرگ و طوفان نیز محافظت کرده و زمینه تولید میوه‌های خارج از فصل را نیز فراهم کرد.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴هزار هکتار باغ میوه می‌باشد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردختی در این شهرستان استحصال می‌شود.

در حال حاضر  ۶۰ درصد از محصولات باغی استان در شهرستان مشگین‌شهر تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.