آمارها در سال گذشته از شناسایی ۱۵۸ واحد تولیدی قابل احیا در استان اردبیل حکایت می‌کرد که با تلاش‌های صورت گرفته  بخش مهمی از آنها فعال‌سازی  شده و  احیای مابقی آنها  نیز  در سال جاری  برنامه‌ریزی شده است .

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفت: پارسال کارخانه‌های راکد این استان با حمایت و پشتیبانی دولت به ۳۶ درصد کاهش یافت.

وی افزود: هم اکنون هزار و ۱۵۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که ۳۶ درصد آنها غیر فعال است، فعال کردن واحدهای راکد و افزایش بهره وری واحدهای تولیدی فعال برنامه جدی مدیریت استان  بوده و در راستای این سیاست حرکت می‌کنیم.

او اظهار کرد: بازدیدهای هفتگی از واحدهای تولیدی در شهرستان‌های مختلف در سال ۹۸ صورت گرفت تا مشکلات واحدهای تولیدی غیر فعال و راکد حل و وارد مدار تو لید شده و یا تولید و بهره وری آنها افزایش یابد.

به گفته وی ، تعدادی از واحدهای تولیدی استان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های خوب جهت تولید محصولات و وجود زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز تعطیل بودند  که با رفع مشکلاتی مانند نوسازی تجهیزات، اعطای تسهیلات سرمایه درگردش و حل مشکلات اداری به مدار تولید برگشتند.

او لازمه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و رونق تولید را احیای واحدهای راکد و افزایش میزان تولید ذکر کرده و بیان کرد: با برنامه ریزی انجام یافته و رفع موانع تولید در صدد هستیم تا اشتغال بیشتری در استان ایجاد کنیم.

به گفته رییس صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل  در سال گذشته ۱۱۴ واحد تولیدی راکد استان اردبیل به چرخه تولید بازگشته و برای  ۷۳۰ نفر فرصت شغلی جدید فراهم شد.

رامین صادقی بیان کرد: بر اساس آمار در مجموع  ۳۴ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل غیرفعال است که از بین آنها  ۱۵۸ واحد تولیدی و صنعتی قابل احیا شناسایی شده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی با راه‌اندازی این ۱۵۸ واحد تولیدی و صنعتی هزار و ۶۸۰ نفر در این استان اشتغال خواهند داشت.

وی همچنین حمایت از اکتشاف پهنه‌های معدنی در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: معدن یکی از بخش‌های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و در صورت سرمایه‌گذاری مطلوب می‌تواند علاوه بر اشتغال چرخ صنعت را نیز در استان به حرکت درآورد.

او افزود: بهره‌برداری از معادن نه تنها خود سودآور است بلکه با در نظرگرفتن میزان بیکاران در استان، ایجاد صنایع این بخش می‌تواند موجب اشتغالزایی هزاران نفر نیز شود.

رییس صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین گفت: در بخش معدن فعالیت‌های خوبی انجام شده و در راستای رفع گرانی و تامین کاغذ موردنیاز ،موافقت اصولی تولید کاغذ از کرینات کلسیم (سنگ‌های معدنی) که در جای جای استان اردبیل بوفور یافت می‌شود، صادر شده است.

وی بیان‌کرد: در مشگین‌شهر پهنه‌های معدنی شامل معادن طلا، مس و مولیبدن در آخرین مراحل خود قرار دارند و با بهره‌برداری از آنها تحول چشمگیری در رشد و توسعه اقتصاد استان ایجاد خواهد شد.

 وی  تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان را ۳۹۷ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۸ طرح قابل احیا شناسایی شده و برای احیای دوباره آنها  ۲هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال  تسهیلات در قالب نوسازی ،بهسازی و سرمایه در گردش مورد نیاز است.

او بیان کرد: هزار و ۱۴۶ واحد در بخش صنعت و معدن استان دارای پروانه بهره‌برداری  هستند که از این تعداد ۷۴۹ مورد فعال و نیمه‌فعال است.

به گفته وی، در بخش کشاورزی هم هزار و ۹۹۳ واحد تولیدی شناسایی شده که هزار و ۷۰۶ مورد آن فعال ،۲۴۱ مورد راکد بوده که ۱۶۵ مورد آن قابل احیاست.

عزیزی گفت: برای احیای واحدهای کشاورزی سه هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز بوده  و فعال‌سازی ۵۰ درصد واحدهای راکد در بخش کشاورزی برای سال ۹۸ مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی ۱۱۴ واحد دام سبک و سنگین ،۲۶ واحد طیور،۲۳۱ طرح صنایع تبدیلی و هشت طرح گلخانه‌ای راکد و نیمه‌فعال شناسایی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با بیان اینکه طرح‌های نیمه‌تمام در بخش‌های صنعتی ،کشاورزی و گردشگری شناسایی  شده  است، گفت: این طرح‌ها شامل  ۴۶ طرح در بخش صنعت ، ۴۹ طرح در بخش کشاورزی و  ۴۸ طرح در بخش گردشگری ۴۸ است.

عزیزی افزود: برای تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام ۱۱ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال ،برای تکمیل طرح‌های کشاورزی نیمه‌تمام ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و برای تکمیل طرح‌های گردشگری ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: در صورت تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام ۶ هزار و ۵۱۶ اشتغال ، تکمیل طرح‌های کشاورزی سه هزار و ۴۳۱ اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گردشگری ۴۵۳ اشتغال در استان ایجاد می‌شود.

مشکلات  فراروی تولید کنندگان استان 

بر اساس اعلام بیشتر صاحبان تولید مهمترین عامل و مشکل در پیش روی آنها موضوع سرمایه در گردش و برخی مشکلات مالی می باشد که با رفع آنها  کارخانجات انها فعال شده و از رکود خارج می شود.

به گفته رامین صادقی  رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت از جمله مهمترین مشکلات  تولید کنندگان استان و راکد ماندن انها  وجود اختلاف شرکا، بدهی به بانک‌ها و تملک برخی واحدها  از سوی بانک‌ها، مشکلات سرمایه در گردش و برخی مسائل حقوقی  می باشد.

حسین پیرموذن ،رییس اتاق بازرگانی استان اردبیل هم گفت: واحدهای تولیدی این استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز با مشکلاتی مواجه بوده و  نقدینگی آنها نیز کاهش یافته است.

برای رفع این مشکلات حمایت دولت از واحدهای دولتی ضروری بوده و اقداماتی نیز در این راستا در حال انجام است. 

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت:  حفظ و صیانت از اشتغال موجود واحدهای تولیدی و صنعتی و ارتقای  ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی از جمله اولیت های کاری استان در سال گذشته بوده و امسال نیز این سیاست تداوم می یابد.

به گفته وی ، احیای واحدهای راکد و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام" برای  نجات بنگاه‌های اقتصادی از رکود در استان  نیز مد نظر  بوده  و برنامه های رونق اقتصادی درسال گذشته بر این اساس عملیاتی شد.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی این استان از تسهیلات کم‌بهره برخوردار می‌شوند تا زمینه رونق تولید و اشتغال فراهم شود.

صادقی افزود: حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در سال‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفته و تلاش بر این است واحدهای راکد و غیرفعال به چرخه تولید برگردند.

۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در استان اردبیل شاغل می شوند 

در این حال با تداوم برنامه های رونق تولید و پیوند ان به  طرح‌های جهش تولید می‌توان زمینه ایجاد فرصت‌های اشتغال نوینی را در استان فراهم کرد.

به گفته رییس صنعت، معدن و تجارت استان با اجرای برنامه های حمایتی ، ایجاد و راه اندای واحدهای جدید در استان  زمینه ایجاد  ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر  فرصت شغلی در استان  فراهم می‌شود.

رامین صادقی افزود: برای تحقق این تعداد زمینه اشتغال اجرای ۹۶ طرح پیشخوان در استان مدنظر می‌باشد که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۰ تحقق یابد.

وی با اشاره به سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل در زمستان پارسال افزود: ۱۵ طرح صنعتی در این سفر استان‌ افتتاح شد که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۱۳ نفر را فراهم می‌کند.

صادقی افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به بهره‌برداری از کارخانه کامیون‌سازی، لاستیک‌سازی، تولید انواع باتری خودرو، نساجی، صنایع غذایی، طرح‌های مرتبط با حوزه آب و "ام دی اف" اشاره کرد که این واحدها وارد مرحله تولید شدند.

به گفته کارشناسان با اجرای برنامه های حمایتی ، رفع موانع تولید و صادرات ، بازاریابی ، ایجاد زنجیره اقتصادی بین واحدهای مختلف اقتصادی می توان همچنان برنامه های رونق اقتصادی را در استان اردبیل شتاب داده و امسال نیز جهشی به ان بخشید .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.