خبرگزاری مهر - میرمعظم ابراهیمی *: کرونا ویروس سوار بر اسب ضعف‌های مدیریت دولتی و عدم انسجام اجتماعی همچون باد به پیش می‌رود. جمعی از فعالین رسانه‌ای، برای کاستن از سرعت انتشار، پیشگیری و مهار این ویروس سرکش کمپینی با عنوان «اردبیل کرونا را شکست می‌دهد» راه انداخته‌اند. تأثیرگذاری و یا شکست این کمپین به حمایت یا عدم حمایت تک تک ما بستگی خواهد داشت.

آن گونه که «ماکس وبر» توضیح می‌دهد: "شهرهای شرقی توانایی ایجاد هویت فردی را به شکل مستقل نمی‌دهد و هویت شهروندان از دریچه وابستگی به قبیله - انجمن‌های خانوادگی و خواستگاه جغرافیایی آنان تعریف می‌شود." بدیهی است که این فرهنگ توان هم‌خوانی و همسازی با مسائل دنیای مدرن را در خود ندارد و کمپین‌های مبتنی بر مشارکت مردمی به سرعت و با حداقل نتیجه از هم می‌پاشد.

آنچه در شهرهای شرقی مورد نیاز است روح خلاق، مشارکت‌پذیر و متعهد تاریخی است که عموماً در روستاهای سنتی رواج داشته و به اشتباه کنار گذاشته شده است.

هسته اصلی کمپین شکل گرفته برای فرهنگ‌سازی برای مهار سرعت انتشار کرونا، دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند تفاوت را ایجاد کند. وجود افراد خلاق و هنرمند در هسته اولیه کمپین، نوید تحرک بالا در ایده‌های جدید و جدی را می‌دهد. تعهد این افراد برای فعالیت‌های اجتماعی، بدون چشم‌داشت مادی، کاملاً قابلیت سنجش را دارد. ترکیب خلاقیت و تعهد در هسته اولیه کمپین، نقطه قوت بزرگ برای ورودی دیگرگونه است.

اما آنچه می‌تواند پاشنه آشیل این کمپین باشد، مشارکتی است که در عمل رخ خواهد داد. مبارزه‌ای دشوار بین خلاقیت و تعهد با شرایطی که فرار از هرگونه بار مسئولیت اجتماعی را نهادینه کرده است.

چهارشنبه سوری و تعطیلات عید در پیش است. رسم و رسومات سنتی این ایام می‌تواند جشن‌های تاریخی را به عزایی عمومی مبدل کند. در این شرایط بحرانی چاره‌ای جز مشارکت و همدلی بین مردم نیست. بدیهی است که با کمترین افزایش تعداد مبتلایان، تخت‌های محدود بیمارستانی پاسخگو نخواهد بود و عدم مشارکت می‌تواند نتایج فاجعه آمیزی داشته باشد.

اگر روح مشارکت تاریخی مردم بیدار شود، آنگاه کمپین می‌تواند نمونه و الگویی تاریخی را ثبت کند. اردبیل می‌تواند تاریخ‌ساز باشد و نشانه‌های جدی از این امر در بین شهروندانی که هوشمندانه و متعهدانه عمل می‌کنند مشهود است. تقویت این الگوها با مشارکتی همه‌گیر می‌تواند ما را از روزهای سخت پیش‌رو، با کمترین تلفات ممکن عبور دهد.

* فعال اجتماعی و پژوهشگر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.