عباس جنگی مرنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالش‌های اصلی استان مدیریت منابع محدود آب، افزایش روزافزون تعداد مصرف کنندگان و متقاضیان برای استفاده از آب سالم است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ اسفند ماه روز ملی آب نامگذاری شده و  فرصتی مناسب برای پاسداشت ارزش آب است بیان کرد: توجه به امنیت آبی و حفظ پایداری منابع آب در مواجهه با شرایط تغییرات اقلیمی در کشور ما حائز اهمیت فراوان است که باید با مشارکت همگانی تلاش کرد تا ارزش این منبع خدادادی و ثروت عمومی در جامعه تبیین و برای نسل‌های آینده حفظ و صیانت شود.

وی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع همچنان مصرف بی‌رویه آب در استان وجود دارد و این امر نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب شرب و صنعتی برطرف شود.

جنگی مرنی گفت: دشت‌های منطقه به خاطر مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی آسیب جدی دیده اما دولت با اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد.

وی با اشاره به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و اقداماتی که در راستای رفع خطرات احتمالی ناشی از سیلاب انجام گرفته، عنوان کرد: نقاط پرمخاطره ناشی از سیلاب در رودخانه نوران‌چایی در محدوده روستای گلمغان و حسن باروق اردبیل با انجام عملیات لایروبی ،  بازگشایی ، آزادسازی دخل و تصرفات و برداشت نخاله و نیز حفظ و نگهداری آب‌های گرم و معدنی  را بسیار مهم ارزیابی کرد و خواستار برنامه‌ریزی  جهت استفاده مناسب از ظرفیت‌ آب‌های گرم شد.

جنگی مرنی همچنین با بیان اینکه آب‌های گرم و معدنی امروز یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه استان اردبیل محسوب می‌شود، اظهارداشت: در بحث ظرفیت‌های گردشگری، آبگرم‌های استان بعنوان زیربنای توسعه گردشگری و توریستی استان مطرح هستند که باید این موهبت الهی را قدر بدانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.