آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل افزود: مجلس خانه ملت است و به خانه ملت نباید نامحرم یا خائن وارد شود ، انتخابات مجلس بسیار مهم و حتی از انتخابات ریاست‌جمهوری هم مهم‌تر است ، چون مجلس و فراکسیون‌های قوی مجلس است که دولت و رییس‌جمهوری را مدیریت می‌کند.

او گفت: اگر وزن فراکسیون‌ها بالا برود و متعهد به پاک بودن باشند ، قدرت کشور را جابجا می‌کنند ، در مصوبات نقش اصلی را دارند برای استیضاح وزرا و رییس‌جمهور قدرت دارند و هم می‌توانند موتور محرک برای دولت و هم قدرت بازدارنده باشند.

وی یکی از شرایط بسیار مهم نماینده آرمانی و اصلح را داشتن تخصص برای حل معضلات کشور دانست و افزود: اگر موکلین این خصوصیت را لحاظ و رعایت نکنند قطعا به کشور و ملت خیانت کرده‌اند.

امام جمعه اردبیل همچنین با بیان اینکه کشور ما از فقدان قوانین پیشرفته که معضلات بنیان‌کن را حل کند ، رنج می‌برد، اظهارداشت: هنر نماینده کار عمرانی نیست ، به تعبیر مقام معظم رهبری عمران و آبادانی وظیفه دولت است و وظیفه نماینده مجلس شناخت و تصویب قوانین مورد نیاز و مشخص کردن مسیر حرکت قوای مجریه و قضاییه است.

وی با بیان اینکه کشور ما در شرایط تحریم با معضلات جدی مواجه است، گفت: معضلاتی از جمله بن‌بست نقدینگی ، بن‌بست انرژی، بن‌بست آب، بن‌بست صندوق های بازنشستگی ، معضل تحریم، معضل تورم، معضل قاچاق، معضل فرار مالیاتی، معضل بانک‌ها، معضل مدیریت منابع انسانی ، معضل ورود و رقابت در تجارت جهانی و توطئه‌های بسیار جدی و شوم شیطان بزرگ با اعوان و انصار خود که توانستند شوروی آن کشور به آن بزرگی و آن قدرت جهانی را متلاشی کنند.

خطیب جمعه اردبیل با ابراز تاسف از عدم تسلط و اشراف علمی برخی نمایندگان تشریح کرد: بعضی از نمایندگان در چهار سال دوران نمایندگی خود یک سخنرانی علمی تخصصی ندارند، حداقل مشاوران قوی هم استخدام کند تا حساب شده دفاع یا رد کند و از روی تخصص ، علم و آگاهی رای بدهد.

وی گفت: مجلسی که در بحران اقتصادی نتواند با یک طرح بسیار هوشمندانه ، دست و پای آمریکا را جمع کند و طرح‌های خزانه‌داری آمریکا را فلج و زمین‌گیر کند در راس امور نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با تاکید بر الزام مطالبه‌گری مردم از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در باب برنامه‌های خود در راستای معضلات فرهنگی اظهار داشت: معضلات حاد فرهنگی مثل طلاق ، بحران هویت، بزه‌های اجتماعی ، محرومیت طبقاتی و مشکلاتی نظیر ازدواج و فرار مغزها داریم ولی تاکنون از نامزدهای مطرح برای این معضلات اقتصادی و فرهنگی برنامه خواسته نشده است.

آیت‌الله عاملی همچنین به خرج‌های نامتعارف در انتخابات اشاره کرد و گفت: یک شرط مهم اصلح بودن این است که پول در انتخابات نقش بازی نکند والا مجلس را باخته‌ایم.

او افزود: یکی از معیارهای اولیه برای تشخیص اصلحیت، رجوع به راهکارهای تبلیغ و جذب آراء است، بی‌حساب پول خرج کردن نشان نامحرمیت است و عطش وی را به نمایندگی نشان می‌دهد ، پول را اگر از راه حلال صرف کند اسراف است اگر از راه حرام هزینه کند ضامن است و برای صاحب پول و نه برای ملت کار خواهد کرد.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه ما در انتخابات به رقابت ، سلامت ، مشارکت و امنیت نیاز داریم، اذعان کرد: سیستم انتخاباتی ما و دولتیان باید زمینه رقابت  سالم را درست کنند ، خرج‌های غیرمتعارف پول ، رقابت سالم را از بین می‌برد وقتی رقابت بین لیاقت‌ها نشد و رقابت رفت روی مبلغ‌ها ، رقابت ناسالم می‌شود.

او همچنین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "با هر انتخابات خونی تازه به رگ‌های کشور تزریق می‌شود و به همین خاطر طی سالیان متمادی دشمن خواسته که در ایران یا انتخابات نباشد و یا کمرنگ باشد" افزود: مسوول خوب انتخاب کردن یک حسنه بزرگ است بنابراین دفتر حسنات خود را از این حسنه خالی نگذارید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.