نادر فلاحی روز دوشنبه اظهارداشت: این غذاها شامل قورقا، نخود قورماسی، خینگل، خشیل و ایمام آشی است.

او افزود: با توجه به اینکه ثبت ملی منجر به تثبیت اصالت جغرافیای تهیه یک غذا و معرفی آداب و رسوم و سنت‌های پیرامون آن است، پرونده برخی غذاها تکمیل شده و مابقی نیز در دست تهیه است.

او گفت: تاکنون شیوه پخت برخی غذاها به ثبت رسیده و این مهم زمینه‌ساز معرفی غذا در سطح ملی و بین‌المللی شده است.

فلاحی اضافه‌کرد: شیوه پخت و تهیه پیچاق قیمه، فطیر مشگین‌شهر، قره حالوا، کته، بال قیماق، باسترما پلو، شکلات رسته، شیرینی سه گوش، هدیک آشی و قوروت به ثبت ملی رسیده است.

او با اشاره به ثبت شیوه تزیین تخم مرغ عید با عنوان بایرام یورماتسی افزود: علاوه بر این در تمامی جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی جاذبه‌های گردشگری غذا معرفی می‌شود که برجسته‌ترین آن جشنواره آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر است.

به گزارش ایرنا ، استان اردبیل با توجه به تنوع غذاهای بومی محلی از ظرفیت کم‌نظیری در حوزه گردشگری غذا برخوردار است که بخش عمده‌ای از آن ناشناخته مانده است.

تاکنون مهارت تهیه چند نوع غذای سنتی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده که شامل کته نان با سبزیجات، پیچاق‌قیمه، قره حالوا، قیماق، هدیک آشی، فطیر مشگین‌شهر و قوروت می‌باشند.

تمامی مهارت‌های ذکر شده در میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده تا علاوه بر صیانت از آن، بتوان نسبت به معرفی گسترده‌تر غذاهای سنتی استان اقدام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.