شبکه پایاب سد خدا آفرین مغان، سد احمد بیگلو مشگین شهر ، سد عمارت گرمی و سد تازه کند گرمی طرح‌های چهارگانه ای است که منابع مورد نیاز آن از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و هم اکنون چهار هزار نفر در آنها مشغول بکار هستند.

اجرای این طرح ها برای پوشش آبی زمین زراعی در منطقه مغان در شمال اردبیل و مهار آب های روان با احداث چند سد از جمله طرح های انقلابی اجرایی توسط دولت تدبیر و امید در  استان است.

هدر رفت آب‌های روان مغان در شمال اردبیل با وجود کشت هزاران هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این منطقه ضرورت مهار این آب‌ها و در خدمت گرفتن آن را ضروری کرده بود که این مهم با توجه دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر اجرایی شده است.

چهار طرح بزرگ شبکه خدا آفرین، سد عمارت، سد تازه کند و سد احمد بیگلو از ابتدا با تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شده  و  در این میان سد احمد بیگلو و 10 هزار هکتار از پایاب سد خداآفرین در جریان سفر روز چهاشنبه رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

فرزاد قلندری  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: تاکنون برای اجرای عملیات اجرایی این سدها و شبکه پایاب آنها ۶۸۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی بیان کرد: با بهره برداری از سدهای عمارت، تازه‌کند و احمدبیگلو بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سدها ذخیره‌سازی و برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان تحول جدی ایجاد خواهد شد

او افزود: سد عمارت شهرستان گرمی با ظرفیت حجم تنظیمی ۱۱۸ میلیون مترمکعب بزرگترین سد استان است که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد در مرحله نهایی است و تاکنون ۳۴۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از برنامه ریزی تامین آب شرب ۱۱۵ روستا از محل سد تازه کند شهرستان گرمی خبر داد و گفت: این سد نیز با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و هزینه بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان و ۵.۸ میلیون مترمکعب ظرفیت حجم تنظیمی، جزو پروژه های آبی در حال تکمیل استان است.‌

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین گفت: سد احمدبیگلو با ۲۷ میلیون متر مکعب حجم کل آبگیری، ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه دربرداشته و شبکه پایاب نیز همزمان با احداث سد با هزینه اعتبار بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان اجرا شده است.

او با بیان اینکه سد احمدبیگلو در سفر ریاست جمهوری به استان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد، بیان کرد: ۲ هزار و ۳۵ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی پایین دست این سد تحت پوشش کشت آبی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سد و شبکه احمدبیگلو مشگین‌شهر به پیشرفت کامل رسیده و این ۲ پروژه در بخش آب در سفر ریس‌جمهوری به استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسند.

عباس جنگی مرنی با بیان اینکه سد و شبکه احمدبیگلو در یک بازه زمانی و همزمان با هم احداث شده، تشریح کرد: یکی از محاسن بسیار خوب احداث سد احمدبیگلو اجرای شبکه همزمان با آن است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه با افتتاح سد و شبکه احمدبیگلو به زیرکشت خواهد رفت، گفت: این کار تحول بزرگی در منطقه در زمینه توسعه بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل حجم مخزن سد احمدبیگلو را ۲۷ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: حجم تنظیمی این سد نیز بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی اظهار داشت: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از مجموع حجم آب ذخیره شده در مخزن این سازه برای مصارف کشاورزی ، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب برای تامین آب شرب و مابقی برای حیات رودخانه مشگین‌چای در نظر گرفته شده است.

سد احمد بیگلو در ۱۷ کیلومتری مشگین‌شهر و در پایین دست روستایی به همین نام بر روی رودخانه مشگین‌چای احداث شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندرای اردبیل همچنین گفت:  با تکمیل پروژه پایاب سد سبلان در مشگین شهر که تاکنون ۸۲ میلیارد تومان هزینه دربرداشته ۶ هزار هکتار از اراضی منطقه زیر کشت آبی قرار خواهد گرفت که تحول عمده ای را در بخش کشاورزی و افزایش راندمان تولید ایجاد می کند.

ضمن اینکه به تازگی پروژه سد عنبران به چهار طرح یاد شده اضافه و اجرایی شده است.

چهار پروژه سد سازی بزرگ اجرایی در استان روند مطلوب اجرایی خوبی دارند، سد عمارت بعنوان بزرگترین سد استان در مرحله نهایی عملیات اجرایی است و هم اکنون عملیات تکمیلی و تونل های آن در حال اجراست.

عملیات اجرایی سد تازه کند در منطقه انگوت گرمی نیز طبق برنامه در حال پیشرفت است و سد عنبران نیز وارد مرحله اجرایی شده و تلاش می شود که این سد نیز زودتر از موعد مقرر به پایان برسد.

به جز این سدها چند پروژه سدسازی کوچک نیز در دست اجراست، تنها بر روی رودخانه بالهارود در شمال استان ۶ سد کوچک در دست اجراست و تلاش می شود بیشتر این سدها تا پایان امسال و در نهایت بهارسال آینده آبگیری شوند.

هم اکنون کار مطالعات شبکه توسعه ای اراضی پایین دست این سدها در دست انجام است ، ضمن اینکه جهاد کشاورزی هم بهبود شبکه پایین دست آنها را تا حدود سه هزار و 400 هکتار به پایان رسانده است.

شبکه پایاب سد خداآفرین که 10 هزار هکتار آن در جریان سفر رییس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد  با اجرای کامل 62 هزار هکتار از اراضی دیم و مرتعی منطقه مغان  را به آبی تبدیل خواهد کرد، در حال حاضر هزار و 500 نفر در این سد مشغول به کار هستند.

علی اسلامی معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز گفت: دولت تکمیل پروژه‌های مهار آب‌های مرزی این استان را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: تکمیل پروژه‌های پایاب سد خداآفرین ، سد عمارت ، احمدبیگلو ،تازه‌کند و سد سبلان در اولویت قرار گرفته و با تکمیل آنها تحول بزرگی در آبیاری مدرن استان صورت خواهد گرفت.

اسلامی اظهارداشت: با درخواست رئیس‌جمهوری و موافقت مقام معظم رهبری مجوز برداشت هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مهارآب‌های مرزی که یک میلیارد دلار آن به استان اردبیل اختصاص داشت عملیات بزرگ آبی ، خاکی در استان آغاز و اجرایی شد.

وی گفت: چهار طرح بزرگ شبکه خداآفرین، سد عمارت، سد تازه‌کند و سد احمدبیگلو از ابتدا با تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی اجرایی شده و هم‌اکنون از پیشرفت خوبی برخوردارند در بین اینها  بخشی از پایاب سد خداآفرین به بهره‌برداری رسیده است.

اجرا و تکمیل این طرح‌های آبی موجب خواهد شد تا بخش مهمی از مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی رفع شده و علاوه بر این بر میزان تولیدات کشاورزی استان نیز تا یک میلیون تن افزوده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.