مهدی کسایی روز شنبه در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی خلخال افزود: این شهرستان عاری از سه نوع مخاطره از جمله افت سفره‌های آب زیرزمینی ، مخاطرات ناشی از پساب آب‌گرم‌های معدنی به رودخانه‌ها و ایجاد تغییرات دمایی ناشی از این موضوع و مخاطره مربوط به پایین بودن سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت استان نسبت به وسعت این منطقه است.

او با بیان اینکه با این وجود مخاطرات زیست محیطی در خلخال افزایش یافته، اظهارداشت: واگذاری برداشت و بهره‌برداری از معادن سنگ منطقه بدون کسب مجوز و استعلام از اداره حفاظت محیط زیست در کنار ادامه کار هدایت فاضلاب خام به رودخانه هروچای در محل تصفیه‌خانه فاضلاب شهری خلخال و همچنین ادامه فعالیت محل فعلی دفن زباله‌های شهر ، ورود گونه‌های ماهیان غیربومی به رودخانه‌های منطقه از طریق مزارع پرورش ماهی ،پایین بودن سرانه فضای سبز ،آلودگی‌های صوتی ، افزایش روزافزون سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز در جامعه و شیوع بیماری در بین جانواران وحشی منطقه از جمله مخاطرات زیست محیطی انسانی تهدیدکننده این منطقه محسوب می‌شود.

به گفته وی ، در حالی که هر روز به تعداد کارگاه‌های تولید شن و ماسه در مناطق روستایی این بخش افزوده می‌شود، ادامه فعالیت کارگاه‌های فاقد فیلتر تصفیه هوا موجب افزایش روزافزون آلودگی محیط زیست روستایی و اعتراض عمومی مرم در این زمینه شده است.

وی آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی واقع شده در مراتع و جنگل‌های منطقه را تهدید و مخاطره‌ای بزرگ برای زیست محیط این شهرستان دانست و افزود: در جریان آتش‌سوزی امسال مراتع بخش شاهرود خلخال هشت هکتار از سطح این مراتع طعمه حریق شده و از بین رفت.
وی گفت: در صورت ادامه فعالیت این گونه کارگاههای تولید شن و ماسه فاقد فیلترهای تصفیه هوا  ادامه روند فعالیت و کارکرد واحدهای صنعتی آلاینده هوای منطقه ، نابودی فضای سبز پیرامون روستاهای بخش مرکزی و از بین رفتن باغ‌های میوه اطراف این گونه کارگاه‌ها دور از انتظار نیست.

رضوان صادقی ،معاون امور عمرانی فرماندار خلخال نیز در این جلسه با تاکید بر ممنوعیت ورود دام غیربومی برای چرا در مراتع این شهرستان گفت: نتیجه تلاش‌های صورت گرفته برای کنترل و اجرای طرح تعادل مراتع و دام موجب حفظ مراتع و چراگاه‌های طبیعی منطقه شده ولی چنانچه به هر دلیلی اجازه ورود دام از مناطق دیگر استان به مراتع این شهرستان داده شود، این تعادل برهم خواهد خورد.

او اظهارداشت: افراد حقیقی و حقوقی ساکن روستا در هیچ شرایطی اجازه واگذاری و یا اجاره مراتع در اختیار خود به دامداران غیربومی را نداشته و در صورت مشاهده چنین تخلفی متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.