خلیل نیکشاد روز یکشنبه افزود: تولید بی‌برنامه و بیش از حد یک محصول ضررهای مالی جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: تولید بیش از حد سیر و گوجه‌فرنگی در سال جاری به معضلی کشوری تبدیل شد و دولت با خرید حمایتی توانست جلوی ضررهای مالی را به تولیدکنندگان بگیرد ، به همین لحاظ برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در سال آینده تولیدکنندگان و کشاورزان باید با توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی الگوی کشت را رعایت کنند تا محصولات کشاورزی به میزان معقول و مورد نیاز تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی گفت: کشاورزان به جای کاشت محصول سیر در کشت پاییزه می‌توانند چغندرقند ، علوفه و غلات دانه‌ریز بکارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: کشاورزان مناطق شمالی استان در شهرستان‌های گرمی ، بیله‌سوار و پارس‌آباد می‌توانند با راهنمایی و توصیه کارشناسان اقدام به کشت دانه روغنی کلزا کنند که از قیمت مناسب تضمینی خرید برخوردار است.

نیکشاد تشریح کرد: کشت کلزا با نقش کلیدی که در تناوب محصولات زارعی دارد به رفع شوری خاک‌های کشاورزی و اصلاح و باروری خاک‌های زراعی در منطقه کمک کرده و از کنجاله آن نیز در صنعت دامپروری استفاده می‌شود. 

او از کشاورزان خواست پا به پای مسئولان و دست‌اندرکاران تولید در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و رعایت عرضه و تقاضا تلاش کرده و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مانع از هدررفت محصولات تولیدی شوند.

به گزارش ایرنا ، استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند. اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.