به گزارش ایرنا ، علی علایی روز سه‌شنبه در جلسه ترویج الگوی کشت و توسعه گیاه دانه روغنی کلزا افزود: قیمت‌های پایین خرید تضمینی در مقایسه با ضریب قیمت‌ها ، افزایش هزینه‌ها و تورم بالا نیز سبب سردر گمی کشاورزان و زارعان شده است.

او اظهار داشت: نبود زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع کشاورزی در منطقه و خام فروشی محصولات کشاورزی به قیمت پایین در منطقه بزرگترین آفت کشاورزان مغان و عامل تضرر آنها است.

وی یکی از راه‌های پیشگیری از تضییع حقوق کشاورزان را ایجاد تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی در منطقه دانست تا از ورود دلالان به بازار جلوگیری شده و کشاورزان خود تصمیم‌گیر سرنوشت خود باشند.

علایی افزود: ضریب تورم در کشور و قیمت بالای خدمات کشاورزی با قیمت محصولات کشاورزی تناسب و سنخیتی ندارد و این عامل موجب دلسردی کشاورزان در تولید و توسعه بخش کشاورزی شده است.

وی گفت: کشاورزان این منطقه تاکنون طعم ارزش افزوده محضولات کشاورزی را نچشیده‌اند و مهم‌ترین علت آن خام‌فروشی است.

احمدنژاد ، مدیر امور آب مغان نیز در این جلسه ،کشت و تخصیص اراضی وسیعی از منطقه به یک محصول تکراری را یکی از عوامل بروز مشکلات در زمینه کشاورزی بویژه توزیع آب دانست و گفت: حجم کانال‌ها و شبکه‌های امور آب به اندازه‌ای نیست که در آن واحد بتواند به اراضی کشاورزان در وسعت حجیم آبرسانی کند.

وی اظهار داشت: عدم توجه به عقد قرارداد بموقع موجب تحمیل جریمه و هزینه‌های چند برابری به کشاورزان می‌شود و باید در موعد اعلام شده کشاورزان برای عقد قرارداد در این سازمان حاضر شوند.

نظیفی ، مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد هم گفت: رعایت اصل تنوع کشت عامل به حداقل رساندن و واقعی شدن قیمت‌ها می‌باشد.

او افزود: عدم رعایت اصل تنوع کشت سبب تخصیص اراضی وسیعی از منطقه به یک محصول خاص و کاهش قیمت آن محصول را موجب می‌شود.

وی افزود: اگر اصل تنوع کشت را رعایت کنیم چنانچه در یک محصول هم با کاهش قیمت مواجه شویم در محصول دیگر به سودآوری می‌رسیم.

پارس‌آباد مغان از قطب‌های مهم تولید برخی محصولات استراتژیک در کشور است. شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اراضی وسیع کشاورزی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ‌های میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور است که در پارس‌آباد مغان قرار دارد.
پارس‌آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.