معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت بادام زمینی در اراضی منطقه مغان در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن محصول بادام زمینی از مزارع این استان برداشت شود.

احمد شهریار روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با این میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید، استان اردبیل امسال به قطب نخست محصول بادام زمینی کشور تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به ادامه برداشت محصول تا یکماه آینده در منطقه مغان افزود: فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالای محصول بادام زمینی موجب شده است که میزان ضایعات این محصول کمتر بوده و کشت آن مقرون برای کشاورزان به صرفه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت و مرغوبیت بادام زمینی کشت شده در منطقه مغان را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: محصول برداشت شده پس از پوست‌گیری، در واحدهای خشک کنی فرآوری شده و به بازارهای مصرف ارسال می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و بوته آن نیز موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و به همین علت کشت این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.

شهریار توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و افزود: کشت مکانیزه بادام زمینی به خاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: همچنین افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت هر گونه محصول، از بازار مصرف و خرید محصول مطمئن شده و پس از هماهنگی با کارشناسان جهاد کشاورزی، اقدام به کشت محصول کنند.

به گزارش ایرنا، متوسط برداشت پیله تر محصول بادام زمینی در هر هکتار از اراضی منطقه مغان چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است و به همین علت بسیاری از کشاورزان علاقه‌مند به توسعه کشت این محصول در سال زراعی آینده هستند.

بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده بالا بوده و کشت آن در تناوب با غلات می‌تواند به اصلاح و بهبود حاصلخیزی خاک نیز کمک قابل توجهی کند.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.