به گزارش خبرنگار ایرنا،  رامین صادقی روز شنبه در نشست اقتصادی استان اردبیل افزود: براساس بررسی‌های انجام گرفته از ۳۹۲ واحد تعطیل شده در اردبیل ۱۵۸ فقره از آنها قابل احیا است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۴ درصد از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان اردبیل در زمان حاضر تعطیل هستند، ادامه داد: کمبود و یا نبود نقدینگی ، مشکلات مدیریتی ، نداشتن بازارهای مناسب و ... ازجمله مشکلات و علت‌های رکود در این واحدها  می‌باشد.

وی به  تزریق ۶ هزار میلیارد ریال برای رونق تولید به فضای کسب و کار در این استان طی پارسال اشاره کرد و گفت : این مبلغ در مقابل مشکلات موجود بسیار اندک است اما از شیب منفی انقباضی تا اندازه ای کاسته و جلوی پسرفت را در این ارتباط  گرفته است.        

به گفته وی ، در اجرای سیاست توسعه متوازن دولت تدبیر و امید ۵۵ درصد از یک هزار و ۱۴۵ پروانه صادر شده ایجاد واحد صنعتی و تولیدی در استان اردبیل به مرکز این استان و بقیه به سایر شهرستانها مربوط می باشد.

وی نبود استفاده از مشاوران ازسوی افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در مراحل گوناگون، کوچک بودن اکثر پروژه ها و عدم رقابت آنها در بازار ، اتکای بیش از حد سرمایه گذاران به تسهیلات و نبود و یا کمبود آورده ازسوی خود و مسایلی از این قبیل را از مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تولیدی در این استان ذکر کرد.

صادقی  همچنین با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ فقره مجوز صنعتی و تولیدی طی دو سال اخیر در استان اردبیل صادر شده است، گفت : تعداد ۶۵۰ فقره از این طرح‌ها بالای ۱۰ درصد پیشرفت دارند و ۴۱۲ فقره نیز از طرح‌های پیشران در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌باشند که بهره‌برداری از آنها طی دو سال آینده موجب بالا رفتن سهم این استان از ارزش افزوده اشتغال و رونق تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه ازسوی آمریکا مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در انتقال ارز و دریافت ماشین‌آلات ایجاد کرده است، افزود: برای کاستن از این مشکلات و نیز بازگرداندن واحدهای راکد و یا نیمه فعال به تولید برنامه‌ها و اقدام‌های خوبی در این مدت با همکاری استانداری اردبیل آغاز شده که از آن جمله می توان به شناسایی و بررسی مشکلات واحدهای تعطیل شده و یا نیمه فعال اشاره کرد.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این نشست با ارایه آماری از وضعیت صنعتی استان در 13 سال گذشته گفت:در این بازه زمانی پنج هزار و ۴۵۹ پروانه واحدهای تولیدی صادر شده بود که تعداد یک هزار و ۴۳۹ فقره از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده اند.

وی اظهار کرد : براساس این آمار همچنین از مجموع واحدهای مورد بهره‌برداری قرار گرفته نیز تعداد یک هزار و ۶۳ واحد صنعتی و تولیدی باطل شده و به عبارت دیگر طی این ۱۳ سال  ۳۷۶ واحد تولیدی به مجموع واحدهای موجود در این استان اضافه شده است.

وی ادامه داد : براساس آمار استخراج شده از سایت بهین یاب استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ تعداد یک هزار و پنج واحد صنعتی و تولیدی دارای پروانه بهره برداری در این استان وجود داشته که ۶۵ درصد آنها در مرکز این استان و بقیه در سایر شهرستان‌های آن مستقر بوده و از مجموع این تعداد نیز حدود ۶۰ درصد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بقیه در خارج از این مکان‌ها بوده اند.

عزیزی همچنین گفت : تعداد ۹۷۹ فقره از مجموع یک هزار و پنج واحد تولیدی در استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ به بنگاه‌های کوچک اقتصادی بوده اند و از جمع این بنگاه‌های کوچک نیز تعداد ۵۱۱ فقره دارای کارگران و کارکنان به تعداد زیر ۱۰ نفر بوده اند.

وی افزود : به عبارتی۴ .۹۷  درصد از واحدهای موجود در استان اردبیل در آن سال شامل بنگاه‌های کوچک اقتصادی بوده و ۲.۶ درصد بقیه به بنگاه‌های تا حدودی بزرگ مربوط بودند.

وی با بیان اینکه این آمار بطور تقریبی در دیگر استانهای دیگر نیز مشابه استان اردبیل می‌باشد گفت : این وضعیت نشان دهنده آن است که اهداف بسیاری از متقاضیان سرمایه‌گذاری در وهله اول دریافت تسهیلات است و مسایلی مانند مهارت فنی سرمایه‌گذاران ، چگونگی تولید و کیفیت محصولات بازاریابی و ... در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد : در سال‌هایی که تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به متقاضیان سرمایه‌گذاری داده می شده میزان استقبال برای این منظور و دریافت وام‌های بانکی نیز بطور قابل توجه بالا بوده است.

۶۰۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.