به گزارش ایرنا ، فرید صیدی‌نژاد روز چهارشنبه در جمع مسئولان اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در ۲ دهه اخیر توجه به موضوعاتی نظیر بهره‌وری پایین آب و زمین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تحمیل هزینه‌های سنگین به کشور، بابت واردات برخی محصولات زراعی و باغی مسئولان را بر آن داشته تا به موضوع خرد شدن و تغییر کاربری اراضی به شکلی واقع‌بینانه‌تر نگریسته و با وضع قوانینی نظیر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی ،سیاست هایی را اتخاذ کنند تا از نابودی هر چه بیشتر اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

او اظهار داشت: بیشتر اراضی زراعی در کشور مساحتی بین پنج تا ۲۰ هکتار و بیشتر باغات مساحتی بین یک تا پنج هکتار دارند که بیشترین میزان خرد شدن نیز مربوط به این دسته از اراضی است. تنها ۱۷ درصد از اراضی مزروعی کشور مساحتی زیر پنج هکتار دارند.

به گفته وی ، ۶۹ درصد بهره‌برداران اراضی زراعی در کشور دارای زمینی با مساحت کمتر از پنج هکتار هستند ، ۴۵ درصد اراضی باغی کشور زیر پنج هکتار و ۸۲ درصد از باغداران کشور نیز دارای زمینی با مساحت کمتر از پنج هکتار می‌باشند.

وی در زمینه وضعیت املاک مجهول‌المالک هم گفت: پس از قبول ثبت املاک مجهول‌المالک به منظور جلوگیری از تضییع حقوق افراد حقیقی یا حقوقی شماره و مشخصات املاک چهار نوبت در سال  برای اطلاع عموم آگهی می‌شود و اشخاصی که برای خود حقی قائل هستند می‌توانند تا ۹۰ روز پس از انتشار آگهی نوبتی اعتراض خود را به اداره ثبت محل تسلیم و تا یک‌ ماه پس از تسلیم  اعتراض نیز در دادگاه صالحه اقامه دعوی کنند.

او همچنین موضوع حفظ کاربری اراضی در استان اردبیل را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این استان ۲۰۸ هزار و ۶۲۱ هکتار زارعت آبی و ۳۸ هزار ، ۲۸۹ هکتار باغ آبی ، ۳۳۸ هزار و ۴۸۷ هکتار زارعت دیم و ۲۴۰ هکتار باغ دیم دارد و سطح قابل توجه اراضی زراعی و باغی ضرورت اجرای ضوابط و مقررات امور اراضی را بیش از پیش در حفظ کاربری اراضی تایید می‌کند.

۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.